Breaking News

Short Story By Musharraf Alam Zauqui



کاتیائن بہنیں

مشرف عالم ذوقی

ایک ضروری نوٹ
قارئین! کچھ کہانیاں ایسی ہوتی ہیں جن کامستقبل مصنف طے کرتا ہے لیکن کچھ کہانیاں ایسی بھی ہوتی ہیں جن کا مستقبل کہانی کے کردار طے کرتے ہیں۔ یعنی جیسے جیسے کہانی آگے بڑھتی جاتی ہے، اپنے مستقبل کے تانے بانے بنتی جاتی ہے اور حقیقت میں مصنف اپنے کرداروں کو راستہ دکھا کر خود پیچھے ہٹ جاتا ہے۔
ایسا اس کہانی کے ساتھ بھی ہوا ہے…. اورایسا اس لئے ہوا ہے کہ اس کہانی کا موضوع ہے…. ’عورت‘…. کائنات میں بکھرے تمام اسرار سے زیادہ پُراسرار، خدا کی سب سے حسین تخلیق۔ یعنی اگر کوئی یہ کہتا ہے کہ وہ عورت کو جان گیا ہے تو شاید اس سے زیادہ شیخی بگھارنے والا، یا اس صدی میں اتنا بڑا جھوٹا کوئی دوسرا نہیں ہوسکتا۔ عورتیں جو کبھی گھریلو یا ’پالتو‘ ہوا کرتی تھیں۔ خوفزدہ اور کمزور ہوا کرتی تھیں تھیں۔ اپنی پُراسرار فطرت یا مکڑی کے جالے میں سمٹی، کوکھ میں مرد کے نطفے کی پرورش کرتی ہوئی …. صدیاں گزر جانے کے بعد بھی وہ محض ’بچہ دینے والی ایک مشین بن کر رہ گئی تھیں ..مگر شاید صدیوں میں مرد کے اندردہکنے والا یہ نطفہ شانت ہوا تھا۔ یا عورت کے لئے یہ مرد دھیرے دھیرے بانجھ یا سرد یا محض بچہ پیدا کرنے والی مشین کا ایک پرزہ بن کر رہ گیا تھا…. تو یہ اس کہانی کی تمہیدنہیں ہے کہ عورت اپنے اس احساس سے آزاد ہونا چاہتی ہے…. شاید اسی لئے اس کہانی کا جنم ہوا…. یا اس لئے کہ عورت جیسی پُراسرار مخلوق کو ابھی اور ’کریدنے‘ یا اس پر تحقیق کرنے کی ضرورت ہے…. ہم نے ابھی بھی اس مہذب دنیا میں، اسے صرف مقدس ناموں یا رشتوں میں جکڑ رکھا ہے۔
توقارئین! یہ کوئی پریوں کی کہانی نہی ہے۔یہاں دو بہنیں ہیں…. کاتیائن بہنیں۔ ممکن ہے ان بہنوں کے نام پر آپ کو ”لولیتا“ ، انناکارنینا“ اور ”مادام بواری“ کی یاد آ جائے مگر نہیں! یہ دوسری طرح کی بہنیں ہیں۔ مردوں کو للکارنے والی…. تو اس کہانی کا جنم کچھ بیحد ”خاص“ حالات میں ہوا ہے۔

ایک واقعہ
گرچہ یہ کوئی فلمی منظر نہیں تھا___ لیکن یہ فلمی منظر جیسا ہی تھا۔ مس کاتیائن کے ہاتھوں سے سبزی کا تھیلا پھسلا اور دو بڑے بڑے آلو لڑھکتے ہوئے بھوپیندر پریہار کے پاﺅں سے ٹکرائے۔ بھوپیندر پریہار، عمر ایک کم باسٹھ سال، تھوڑا لہرائے___ تھوڑا رکے___ آلوﺅں کو اٹھایا اور سبزی منڈی کی ایک دکان پر کھڑی مس کاتیائن پر جی جان سے نچھاور ہوگئے۔
”آپ مس کاتیائن ہیں نا….؟ وہ ”اینا کی ڈالی“ والی دکان کے سامنے والے گھر میں….؟“
”ہاں۔“ مس کاتیائن اتنا بول کر خاموش ہوگئیں۔ شاید انہیں گفتگو کا یہ انداز پسند نہیں آیا۔ وہ بھی ایسی جگہ؟ سبزی منڈی میں…. کوئی ’مرد‘ اس طرح کسی عورت سے اس طرح بات کرے، اُنہیں اچھا نہیں لگا___
”میں وہیں رہتا ہوں…. آپ کے گھر کے پاس…. تھیلا بھاری ہے؟“
پتہ نہیں کہاں سے بھوپیندر پریہار کے لہجے میں اتنا اپنا پن سمٹ آیا تھا۔
”نہیں کوئی بات نہیں….“
”دیجئے نا۔ میں اٹھالیتا ہوں….“
بھوپیندرپریہار نے آرام سے تھیلا اٹھایا اور سبزی منڈی کی دھول بھری سڑکوں پر دونوں چپ چاپ چلنے لگے۔ ہاں بھوپیندرپریہار کچھ لمحے کے لئے یہ بالکل ہی بھول بیٹھے تھے کہ وہ کوئی نوجوان نہیں، بلکہ ایک کم باسٹھ سال کے گھوڑے پر سوار ہیں….
لیکن گھوڑے میں اچانک جوش آگیا تھا۔

ایک عالی شان مگر پرانے زمانے کا چندن کی لکڑی کابنا ہوا محراب نما دروازہ تھا۔ یہ دروازہ چرچرانے کی بھیانک آواز کے ساتھ کسی ہاررر فلم کی طرح کھلتا تھا…. اس کے بعد کافی کھلا ہوا صحن تھا۔ غرض یہ ایک ٹوٹا پھوٹا سا بے رونق گھر تھا۔یہاں آپ ہمیشہ ہر موسم میں بڑی مس کاتیائن کو دیکھ سکتے ہیں___ جھکی ہوئی نظریں، ہاتھوں میں پکڑی ہوئی تیلیاں___ ایک طرف پڑا ہوا اون کا ’گچّھا‘۔ تیلیوں میں الجھے ہوئے ہاتھ…. یعنی دنیا سے بے خبر مس کاتیائن سوئٹر بن رہی ہیں۔ جاڑا ہو گرمی یا برسات، مس کاتیائن کی بس اتنی سی دنیا ہے…. گہری فکر، اون کا گولا اور تیلیاں۔ لیکن یہ باتیں زیادہ توجہ طلب نہیںہیں کہ بڑی مس کاتیائن یہ سوئٹر کس کے لئے بنتی ہیں۔ انہیں پہننے والا کون ہے؟ یا بس سوئٹر بننا مس کاتیائن کا ایک شغل ہے___ ایک ہی سوئٹر کو بار بار ادھیڑتے رہنا اور بنتے رہنا….
”اندر آجایئے….“
چھوٹی مس کاتیائن نے اشارہ کیا۔ بھوپیندرپریہارتھیلا لئے صحن میں آگئے…. ہمیشہ کی طرح بڑی مس کاتیائن نے گردن گھماکر چھوٹی مس کاتیائن کے ساتھ اندر آتے ہوئے اجنبی، کو دیکھا…. لیکن آنکھوں میں حیرانی کا شائبہ تک نہ تھا۔ چہرہ پتھر جیسا بے حس۔
”یہ پڑوسی ہیں….“ چھوٹی مس کاتیائن نے بڑی کے سامنے تھیلے کی طرف اشارہ کرتے ہوئے کہا…. ”بھاری تھا…. اس لئے مدد کرنے چلے آئے۔“
بھوپیندر پریہار کو یقین ہے کہ چھوٹی کاتیائن کی وضاحت پر بڑی کی آنکھوں میںایک ہلکی سی چمک ضرور لہرائی ہوگی حالانکہ اس چمک کو وہصرف محسوس کرسکتے تھے۔ اس لئے کہ دوسرے ہی لمحے سوئٹر بنتے پتھر کے مجسمے سے آواز آئی تھی…. ”بیٹھئے نا….“
یہ کاتیائن بہنوں کے ہاں بھوپیندر پریہار کی پہلی انٹری (Entry) تھی۔
کچھ بھوپیندر پریہار کے بارے میں
بھوپیندر پریہار مرد آدمی تھے۔ مردوں کے بارے میںان کی اپنی رائے تھی…. ایک خاص طرح کا فیسی نیشن (Fascination) تھا اس لفظ کے بارے میں….مثلاً وہ سوچتے تھے کہ مرد ایک شاندار جسم رکھتا ہے۔ خوشبو میںڈوبا ہوا جسم…. ایک سدا بہار، مست مست، کسی تناور درخت کی طرح شان سے ایستادہ…. بے پروا، بے نیاز کسی کو خاطر میں نہ لانے والا، عورت یابیوی جیسی چیز اسی جسم کو قید میں رکھنا چاہتی ہے۔ یہ جسم بے لگام گھوڑے کی طرح ہے___ شاہراہوں کو روندتا___ منزلوں کو پیچھے چھوڑتا___ سمندر کی طرح بے خوف___ لہروں کی طرح چیختا دہاڑتا___ طوفان کی طرح گرجتا۔ یا شیر ببر کی طرح بے قابو___ سرکش اور دھرتی کو اپنے طاقتور پنجوں سے روندنے والا۔ یہ جسم کسی ایک درّے میں نہیں چھپ سکتا___ کسی ایک بیرک میں قید نہیں رہ سکتا___کسی ایک قید خانے میں، کسی ایک گھر میںیا کسی ایک عورت میں….
لیکن ہوتاکیا ہے، وقت آنے پر یہ جسم ایک عورت کے حوالے کردیا جاتا ہے، اور کہاجاتا ہے بس…. اسے تمہارے حوالے کیا۔ بس یہی ہے…. اپنے جسم کی پتوار جیسے چاہو اس پر استعمال کرو۔
مسز پریہار عام عورتوں جیسی ہی ایک عورت تھی…. جس کے لئے زندگی کا مطلب ایک کنبے یا شوہر اور بچوں سے زیادہ کچھ نہیں ہوتا۔ یا شاید بچے کے آنے کے بعد شوہر کی بھی کچھ زیادہ حیثیت نہیں رہتی۔ سمن کے آنے کے بعد مسز پریہار کی زندگی کا یہی ایک مقصد رہ گیا تھا۔ سمن۔ صرف سمن۔ اس لئے شاید کبھی کبھی شوہر کے پتوار جیسے تنے جسم کی مانگ کو بھی وہ نظر انداز کرجاتی….
”نہیں…. اسے اتنا پیار مت دو۔بھگوان کے واسطے“ بھوپیندر پریہار کے ہونٹوں پر تلخی تھی۔
”کیوں؟“
”کیونکہ بچے ہوتے ہی ایسے ہیں۔ لاپرواہ اور بے وفا….“
”پاگل ہوگئے ہو!“
”بچے تمہاری محبت کی قدر نہیںکریں گے۔ وہ ایک دن تاڑ جتنے ہو جائیں گے اور ہمیں بھول جائیں گے۔“
اور شاید یہی ہوا تھا۔سمن بڑا ہوا…. لو میرج کی اور بیوی کو لے کر کناڈا چلا گیا۔ مسز پریہار اس فرض سے سبکدوش ہوکر ابدی نیند سو گئی۔ اکیلے رہ گئے بھوپیندر پریہار۔ لیکن وہ اس زندگی کو یادوں کا قبرستان نہیں بنانا چاہتے تھے۔ وہ بقول رسول حمزہ توف…. پیار کو زندہ رکھنا چاہتے تھے جس کے بارے میں ان کا عقیدہ تھا کہ زندگی سے پیار چلا گیا تو ہم بھی نہیں بچ سکتے۔ وہ کھونا نہیں چاہتے تھے اور سچ کہا جائے تو اپنے مرد ہونے کے بھرم کو قائم رکھنا چاہتے تھے___ اور شاید خالی پن کے یہی وہ لمحے تھے جب کاتیائن بہنوں سے ان کی دوستی کے دروا ہوئے تھے یا بقول رسول حمزہ توف…. اس بہانے وہ اپنے آپ کو زندہ رکھ سکتے تھے۔
بڑی بہن یعنی رما کا تیائن کا نظریہ
کاتیائن بہنوں کی زندگی میں ویرانی کی شاید ایک لمبی تاریخ رہی تھی…. آس پاس کے لوگوں کے لئے اس گھر یا بہنوں کے بارے میں سب کچھ پُراسرار تھا…. یعنی جب یہ بہنیں گھر میں ہوتیں یا وہ وقت جب بے ہنگم آواز کے ساتھ کھلنے والے دروازوں سے یہ باہر نکلتیں تو گویا سر گوشیوں کا بازار گرم ہوجاتا۔ ان کی زندگی پر،اسرار کا دبیز پردہ پڑا تھا…. شاید اس مکمل کائنات سے بھی زیادہ پُراسرار تھیں وہ۔بڑی بہن کے ہاتھ میں ایک گل بوٹوں والی چھتری ہوتی جس کا ساتھ ان کے لئے ہر موسم میں لازمی تھا۔ جاڑا ہو، گرمی ہو یا برسات___ گویا اندر کوئی خوف ہو اور پھول دار چھتری کسی باڈی گارڈ کی طرح ان کی نگرانی کرتی ہو۔ چہرہ اس چٹان کی طرح سخت، سمندر کی لہریں جس کا کچھ نہیں بگاڑ پاتیں۔آج تک کسی نے بھی رما کاتیائن کو ہنستے ہوئے نہیں دیکھا تھا۔ آپ اپنے گھر کی بالائی منزل سے شام ڈھلنے تک جب بھی جی چاہے انہیں دیکھ لیجئے…. ایک کرسی پر سوئٹر بنتی ہوئی رما کاتیائن آپ کو ضرور مل جائیں گی___ عمر ساٹھ کے آس پاس۔ چھوٹی ریتا کاتیائن بڑی سے دو تین سال چھوٹی رہی ہوں گی۔ اس سے زیادہ نہیں۔ مگر ریتا، رما کی طرح سخت نہیں تھیں۔ کسی زمانے میں خوش مزاج بھی رہی ہوں گی مگر وقت کے ساتھ ساتھ مزاج میں ایک قسم کی سنجیدگی آگئی تھی۔
یہ کہنا مشکل ہے کہ اس سے پہلے کاتیائن بہنوں کی پُراسرار دنیا میں کوئی آیا تھا یانہیں۔ مگر بھوپیندر پریہار کی اچانک آمد گھر میں شکوک وشبہات کی فصل لے کر آئی تھی اور یہ شک بھوپیندرپریہار کے جاتے ہی شترمرغ کی طرح ریت سے اپنا سر نکالنے لگا تھا۔
بڑی کاتیائن کی آنکھوں میں حیرانی کے دوڑے تھے اور چھوٹی کاتیائن کے ہونٹوں پر ایک شرارت بھری خاموشی۔
”کب سے جانتی ہواسے؟“
”کسے___؟“
”وہی، جسے لے کر تم گھر آئی تھی“
”اچھا وہ۔ بھوپیندر پریہار….“
”نام بھی جانتی ہو۔ اس کا مطلب پرانی ملاقات ہے….کب سے جانتی ہو اسے؟“
”آج سے پہلے…. نہیں۔“
”ایک ہی دن میں اس نے سبزی کا تھیلا بھی تھام لیااور گھر میں آٹپکا….“
”نہیں۔ آپ نے سمجھا نہیں۔“
”کیا ایک اجنبی شخص کو تم اس گھر میں لے آئیں اتنا کافی نہیں….“
چھوٹی مس کاتیائن کی آنکھوں میں مایوسی تھی۔ ”نہیں، دراصل آپ ابھی بھی نہیں سمجھیں…. تھیلا بھاری تھا….“
”صفائی مت پیش کرو۔ اس سے پہلے ایسا حادثہ اس گھرمیں کبھی نہیں ہوا۔“
بڑی مس کاتیائن کا لہجہ فیصلہ کن تھا۔ ”ابھی تم سبزی کاٹو۔ رات کا کھانا بنانے کی تیاریاں کرتے ہیں، مگر یاد رکھو…. رات میں۔ رات میں اس واقعہ کے بارے میں دوبارہ غور کریں گے۔“
دہشت بھری رہگزار سے
ہم کہہ سکتے ہیں وہ رات کاتیائن بہنوں کی نظر میں بہت عام سی رات نہیں تھی۔ بڑی کاتیائن کمرے میں ٹہل رہی تھیں…. جیسے اندر ہی اندر کسی خاص نتیجے پر پہنچنے کی تیاری کررہی ہوں یا جیسے رات کے وقت شوہر اپنے کمرے میں کچن سے لوٹنے والی اپنی نوبیاہتا دلہن کا انتظار کرتا ہے…. کہ وہ اب آئے گی یا بتی بجھائے گی یا اس کے قدموں کی آہٹ سنائی دے گی۔
لیکن آپ اس طرح بڑی کاتیائن کو ٹہلتے دیکھ کر یہ نہیں کہہ سکتے کہ وہ بڑھاپے کے گلیاروںمیں اتنی دور تک نکل آئی ہیں۔ نہیں، حیرت انگیز طور پر اس وقت وہ کسی نوجوان سے کم نہیں لگ رہی تھیں___ یقینا ایک ایسے نوجوان سے جو اپنی بیوی کی کسی بات سے ناراض ہواٹھا ہو اور اس سے گفتگو شروع کرنے کی ذہنی کشمکش سے گزر رہا ہو۔ چھوٹی کاتیائن کے اندر داخل ہوتے ہی بری نے کسی لومڑی کی طرح اپنی نگاہیں اس پر مرکوز کردیں….
___ آﺅٹرسٹ ایکسرسائز(Trust Excercise) کرتے ہیں۔
___ ٹرسٹ ایکسر سائز؟ لیکن کیوں؟
___ جرح مت کرو۔مردوں کی طرح مت بنو…. کیونکہ تم نے اپنا Trustکھویا ہے….
___ یا تم نے؟
___ ممکن ہے۔اس لئے آﺅ آنکھیں بند کریں اور شروع ہوجائیں….
اور اسی کے ساتھ دونوں آمنے سامنے کھڑی ہوگئیں۔ بڑی کاتیائن کی پتلیاں دھیرے دھیرے بند ہونے لگیں…. چھوٹی کا تیائن کچھ سوچ کر مسکرائیں اور پتھریلی زمین پروہ بھی بڑی کاتیائن کے آمنے سامنے کھڑی ہوگئیں۔ ٹرسٹ ایکسرسائز میںایک دوسرے پر آنکھیں موند کر گرنا ہوتا ہے۔ سامنے والے کو اپنے ساتھی کو تھامنا ہوتا ہے۔ ایسا کئی بار کرناہوتا ہے۔ سامنے والے نے اگر تھام لیا تو مطلب صاف ہے۔ ابھی یقین میںکمی نہیں آئی یا ابھی یقین بحال ہے۔ یہ عمل پتھریلی زمین پر اس لئے کرتے ہیں تاکہ گرنے یا چوٹ لگنے سے پیدا ہونے والااحساس اس یقین کو پھر سے بحال کرسکے___ دراصل مغربی ممالک سے ہم لگاتار کچھ نہ کچھ بطور تحفہ لیتے رہے ہیںاور ”ٹرسٹ“ کرنے کا یہ نایاب طریقہ ابھی کچھ دنوں پہلے ہی وہاں سے امپورٹ ہوکر آیا ہے….
توکاتیائن بہنوں نے آنکھیںبند کرلیں۔ ممکن ہے آپ کے لئے یہ سارا منظر بے لطف، اکتادینے والا اور واہیات ہو…. مگر شاید کاتیائن بہنوں کو یقین کی دوڑ سے باندھنے کے لئے یہ کھیل کافی معنی رکھتا تھا اور جیسا کہ ہمیں بھی یقین تھا آنکھیں بند کرنے، ایک دوسرے پر گرنے کے عمل میں چھوٹی سر کے بل گری تھی۔ شاید یہ ایک عمر پار کرنے کی حد کے سبب تھا۔ یا جو بھی ہو، مگر طے تھا کہ بڑی اسے تھام نہیںپائی اور چھوٹی کاتیائن کے ہونٹوں سے، لڑکھڑاتے، گرتے ہوئے ایک زور کی چیخ نکل گئی تھی….
”آہ جیسا کہ مجھے یقین تھا۔“ بڑی کاتیائن کا لہجہ برف سا سرد تھا۔ ”وہ آدمی…. تم نے سچ مچ اپنا ٹرسٹ کھودیا ہے۔ چلو…. بہت دنوں کے بعد ہی سہی ذراماضی کی راکھ کریدتے ہیں۔“ بریکاتیائن نے چھوٹی کے کندھے پر ہاتھ رکھا….
”تمہیں کچھ یاد آرہا ہے؟“
”ہاں۔“
___”تمہیںیاد رکھنا بھی چاہئے۔“ بڑی کی آواز میںلرزش تھی___ ”اس آدمی کے باوجود، جو مرد تھا یا باپ تھا…. یا جنگلی سانڈ۔ یہی کمرہ تھانا…. اور وہاں دروازے پر….“
چھوٹی کاتیائن کو یادتھا۔ باپ دروازے پرشراب پی کر شام کے وقت آکر، ماں کا نام لے کر زور زور سے چلاتا تھا….
”___سب یاد ہے۔“
”___باپ کیوں یاد ہے اس لئے کہ اس میںبے رحمی تھی۔ وہ ایک خوفناک انسان تھا۔بلکہ حیوان…. تمہیں یاد ہے،ماںرویا کرتی تھی۔کبھی کبھی خوب زوروں سے…. اور ساری رات چلایا کرتی تھی…. اور باپ نشے میں دھت سویا رہتا تھا….“
”___ہاں،مگر وہ سب بھیانک یادیں ہیں اور رونگٹے کھڑی کرنے والی…. میری ماں ایک سہمی ہوئی گائے تھی۔ نہیں، وہ ایک معصوم میمنا تھی…. اور بچپن سے باپ تھوڑا تھوڑا کرکے اس میمنے کو ذبح کرتا رہا تھا۔“
”___تمہیں یاد ہے؟ اس وقت یا ان دنوں تم گرتی تھی تو….، روتی تھی تو…. یا کسی پریشان کردینے والے ڈر سے سہم جاتی تھی تو….، یہ میںہوتی تھی، میں…. میں بڑی تھی اور میںانہیںدنوں تمہیںچاہنے بھی لگی تھی…. نہیں، تمہیں یاد ہونا چاہئے، جب یکایک ڈر کر سہم کر تم مجھ سے چپک جایا کرتی تھی تو…. یا میری گود میںاپنا سررکھ دیتی تھی تو …. یہاں ٹانگوںکے درمیان سے…. کسی ایک مرکز سے دریا پھوٹ پڑے تو…. کیسا لگتا ہوگا؟ اندر سنسناہٹ کا ایک طوفان سا آجاتا تھا۔ شایدایسا اس لئے بھی تھا کہ دنیا میںاور بھی لوگ ہوسکتے ہیں،ہمیںپتہ نہیں تھا___ ہم صرف ایک دوسرے کو جانتے تھے یا پھر ماں کو___جسے اس زمانے میں معصوم میمنا کہہ کر ہم اداس ہو جایا کرتے تھے یا پھر اپنے باپ کو، جس کی پرچھائیں تک سے ہمیںڈرلگتا تھا___ ہم کسی مرد کو صحیح طور سے پہچان نہیںپاتے تھے، جیسے عورت ہونے کے نام پر ہمارے سامنے صرف مظلوم ماںکا تصور رہ گیا تھا۔
”ہاں یہ سچ ہے۔“ چھوٹی کاتیائن کی آواز بوجھل تھی۔“
___”تو تمہیں یاد ہونا چاہئے۔“ بڑی کاتیائن نے اپنی بات جاری رکھی…. ”وہ دن…. شاید وہ دن ہماری زندگی کے چند خوبصورت دنوں میں ایک تھا…. گلی میں ایک سانڈ پاگل ہوگیا تھا…. یاد ہے،وہ اپنی بڑی بڑی سینگیںاٹھائے، کبھی ادھرکبھی اُدھر دوڑ رہا تھا۔ کچھ دیرتک ہم بھی اس تماشے کاحصہ بنے رہے۔مگر اب باپ کے آنے کا وقت ہوچلا تھا۔ باہر دکاندار،راہگیر سب تالیاںبجارہے تھے ۔ ہم کمرے میں آگئے…. ہم ایک دوسرے کو برابر دیکھے جارہے تھے…. جیسے، اب میمنے کے لرزنے کی آواز آئے گی۔ اچانک آنکھوں کے سامنے باپ کی شبیہ ابھری۔ اس کا چہرہ سانڈ جیسا تھا…. اس کی سینگیںنکلی ہوئی تھیں…. اور وہ ا ن سینگوںسے دیوانہ وار میمنے کو زخمی کررہا تھا…. تم میری طرف دیکھ رہی تھیں اور میں ان لہروں کی ہلچل گن رہی تھی جو تمہارے اس طرح دیکھنے سے میرے بدن میںاٹھنے لگی تھیں…. یاد ہے…. میں نے کہا تھا…. مجھے چھوﺅ…. مجھے بخار لگ رہاہے…. تم دھیرے سے میری طرف بڑھی تھیں اور تبھی باہرزور دار گرج کے ساتھ دروازے پر کچھ گرنے کی آواز آئی تھی___ زبردست شور ہوا تھا۔ تم کانپتی ہوئی میرے بدن میںسما گئی تھی اور میں___ ”جیسے کسی ایک مرکز سے دریا پھوٹ پڑے تو“…. میںتمہیں لے کر کانپ رہی تھیں…. اندر سنسناہٹ ہورہی تھی…. تبھی میمنے کی بے خوف، پُرسکون اور ٹھہری ہوئی آواز سنائی دی….“
”دروازہ کھولو سانڈ نے تمہارے باپ کو پٹخ دیا ہے…. شاید وہ مر گیا ہے….“
دروازہ کھول کر میں نے پہلی بار ماں کو دیکھا۔ وہ حسین لگ رہی تھی…. ماں کے چہرے پر خوف کا شائبہ تک نہیں تھا۔ باہر دروازے پر ایک ہجوم اکٹھا تھا…. اور وہیں…. گلی میں کھلنے والے دروازے کے پاس باپ کا بے جان جسم اوندھا پڑا تھا…. شرٹ خون سے تر تھی۔ اس نے شراب پی رکھی تھی ہمیشہ کی طرح…. راہگیروں کے شہہ دینے پر وہ سانڈ سے بھڑ گیا۔ لوگ ماںکو صبر کی تلقین کررہے تھے…. ”کسے معلوم تھا کہ ایسا ہو جائے گا“…. یاد ہے۔ ماں خاموشی سے سب کچھ سنتی رہی…. پر یکایک سب کے سامنے زور زور سے ہنس دی تھی…. لوگوں کی آنکھیں حیرانی سے پھٹی پڑی تھیں۔ ممکن ہے یہ سمجھا گیا ہو کہ شوہر کے صدمے کو نہ سہہ پانے کی وجہ سے…. لیکن ماں کی کیفیت تو صرف ہمیں معلوم تھی….“
”ہاں…. اس کے بعد ماں جب تک زندہ رہی…. وہ بیٹھی بیٹھی ہنس پڑتی تھی….“
اورمرتے وقت بھی اس کے ہونٹوں پر یہ ہنسی موجود تھی۔ گویا ماں نے کبھی تصور بھی نہیں کیا ہوگا، کہ باپ جیسا آدمی ایک دن مر سکتا ہے۔ بڑی کاتیائن کے لہجے میں سنجیدگی تھی…. مگر آخر یہ سب میں تمہیںکیوں یاد دلارہی ہوں؟ کیوں؟ توسنوریتا کاتیائن! ”بڑی کاتیائن کے الفاظ برف ہورہے تھے….“ سنو اور غور سے سنو۔ اس لئے کہ عورت اپنے آپ میں مکمل ہوتی ہے۔ ایک مکمل سماج۔ مرد کبھی مکمل نہیں ہوتا۔ جو مرد ایسا سمجھتے ہیں وہ غلط فہمی کا شکار ہیں…. مرد کو عورت کی ضرورت پڑسکتی ہے لیکن عورت کو مرد کی نہیں….اس لئے، ابھی سے کچھ روز پہلے جو آدمی تمہاری زندگی میں آیا ہے….
چھوٹی کاتیائن نے بات بیچ میں ہی کاٹ دی…. ”آپ کی غلط فہمی ہے“ اس نے دوسرے ہی پل نظر جھکالی۔ ”میری زندگی میں کوئی مرد نہیں آیا ہے۔ میں نے کہا نا…. وہ محض ایک حادثہ….“
”ٹھیک ہے…. لیکن تم نے حادثوں کے دروازے کھول دیئے ہیں۔ یاد رکھنا۔ وہ آدمی…. کیا نام بتایا تم نے…. ہاں بھوپیندر پریہار۔ وہ دوبارہ بھی آسکتا ہے…. اور اس کے لئے تمہارا جواب کیا ہوگا۔ کیا بتانا پڑے گا مجھے۔“
”نہیں“ چھوٹی کاتیائن مسکرائی۔ ”عورت اپنے آپ میں مکمل ہے۔ ایک مکمل سماج۔“
”اور اب میں یہ دکھانا چاہتی ہوں کہ اس مکمل سماج کے پاس کیسی کیسی فینتاسی موجود ہے…. ٹھہرو، ہاں۔ ہوسکے تو وارڈ روپ سے اپنی کھلی کھلی نائٹی نکال لو۔ سلیولیس (Sleevless)۔ تم اس عمر میں بھی آہ۔ اس عمر میں بھی“…. بڑی کاتیائن کی آنکھیں جل رہی تھیں۔ ”سنا تم نے۔ میں بس ابھی آئی۔“
کاتیائن بہنوں کی فینتاسی
رات دھیرے دھیرے خاموشی کے ساتھ اپنا سفر طے کررہی تھی۔ مگر یہاں…. اینا کی ڈالی والی دکان کے سامنے والے گھر میں رات ایک نئے ’ایڈونچر‘سے آنکھیں چار کررہی تھی…. شاید! بہت ممکن ہے ہمارے ہندستانی معاشرے میں سوچا جائے، اس عمر میں تو آگ بہت پہلے کی کسی منزل میں بجھ چکی ہوتی ہے…. اور کیسی آگ؟ کیسی راکھ___؟ مستی کے ساتویں آسمان پر پہنچانے والے نئے نشے براﺅن شوگر اور ہیروئن بھی وہ ہیجان نہ پیدا کر پائیں جو اس خستہ اور سیلن زدہ کمرے میں پیدا ہورہا تھا….
”ا س وقت میں تمام کائنا ت کی سوامی ہوں….سمجھا تم نے۔“ بڑی کاتیائن کے ہاتھوں سے گرم گرم بھاپ اٹھ رہی تھی، جیسے جاڑے کے دنوں میں صبح صبح منہ کھولنے سے اٹھتی ہے…. اس کے ہاتھ میں ایک اسٹیل کی کٹوری تھی…. کٹوری میں پگھلا ہوا اصلی گھی پڑا تھا۔ چھوٹی کا چہرہ قد آدم آئینے کی جانب تھا…. اس نے سلیولیس سیاہ نائٹی پہن رکھی تھی…. شاید نہیں۔ نائٹی نے اچانک اس کی عمر پہن لی تھی…. اس چھوٹے سے کپڑے میں وہ ایک دم سے چھوئی موئی لگ رہی تھی۔ بڑھاپے اور جھریوں سے میلوں پیچھے۔ جہاں صرف ہنستا گاتا ڈھول بجاتا حسن ہوتا ہے۔ حسن کا ساز چھیڑنے والے جذبات ہوتے ہیں…. اور جذبات کے پیچھے چھپی مجروح ’ہوسناکی‘ ہوتی ہے…. ”ہاں اب ٹھیک ہے۔ لیٹ جاﺅ اور کپڑے اتاردو….“ بڑی کاتیائن کی آواز سے ایسا لگ رہا تھا جیسے اس نے ڈھیر ساری ”ماریجوانا“پی لی ہو…. اور وہ پوری طرح نشے میںآگئی ہو….
چھوٹی کاتیائن لیٹ گئی…. اندھیرے میں جلتی ٹیوب لائٹ میںاس کا جسم چمکا…. بڑی نے اسٹیل کی کٹوری تھام لی۔ اس کا سخت جھریوں بھرا ہاتھ ’گھی‘کے اندر گیا…. جیسے کبھی میدے کی چھوٹی چھوٹی ’لوئیاں‘ بنتی ہیں اور انہیںڈھیر سارے گھی میں ڈبویا جاتا ہے…. گورے چٹے بدن پر بڑی کاتیائن گھی اس طرح ملنے لگیں گویاچھوٹی کا بدن اچانک میدے کی ’لوئیوں‘میں تبدیل ہوگیا ہو…. جھپ…. جھپ….
”آہ، تم اب بھی ویسی ہو….“ بڑی کے ہاتھ میںحرکت ہوئی۔ ”بالکل ویسی…. سنوریتا کاتیائن…. دیکھو…. خودکو دیکھو___ غور سے۔ آہ…. اپنی عمر کو دیکھو___ نہیں، عمر کو مت دیکھو___ مگر سنو___ غور سے سنو___ مرداس تندور کو کب کا ٹھنڈا کرچکا ہوتاہے___ ایک لاش گھر کی طرح___ مگر یہاں تم اپنے آپ کو دیکھو___ تم لاش گھر نہیں ہو___ برف گھر بھی نہیں ہو___ تم تندور ہو۔“
بڑی کاتیائن اپنے غیرمفتوح ہونے کے خیال سے زور سے ہنسی….
”اسے بتادینا…. کیا نام بتایا تم نے۔بھوپیندر پریہار…. اسے بتادینا، عورت اپنے آپ میںمکمل ہوتی ہے…. اسے مرد کی ضرورت نہیں….“
پھر وہ اس پر جھک گئی۔ رات خاموشی سے اپنا سفر طے کررہی تھی۔
بھوپیندرپریہار اور عشق کی ڈگر
اتنی عمر گزر جانے کے بعد بھی بھوپیندر پریہار زندگی کے اسی فلسفے پر قائم تھے کہ ایک عمر گزر جانے کے بعد بھی ایک عمر بچی رہ جاتی ہے…. اور جو عمر باقی بچ جاتی ہے اسے اسی طرح گزارنے یا جینے کا حق حاصل ہوناچاہئے۔ مسز پریہار کے گزرجانے اور سمن کے کناڈا بھاگ جانے کے بعد اچانک ان پر بڑھاپا طاری ہونے لگا تھا…. حالانکہ انہوں نے کبھی سوچابھی نہیں تھا کہ جسم بوڑھا بھی ہوسکتا ہے…. وہ تو بقول رسول حمزہ توف۔ ”جسم تو بس عشق کے لئے ہے اور عشق کو زندہ رکھنا ہی انسان کا اولین فرض ہے….“ شاید بڑھاپے کی یہ شروعات انہیں کافی آگے لے گئی ہوتی، وہ تو اچھا ہوا جو اچانک چھوٹی کاتیائن ان سے آٹکرائیں…. مدتوں بعد اندر کہیں کوئی چنگاری سی لپکی تھی…. بڑھاپے کی تنہائی میںچہرے اور بالوں کو سنوارتے ہوئے وہ جیسے برسوں پرانے چہرے والے بھوپیندر پریہار کو واپس لانے کی کوشش کررہے تھے…. کتنی ہی بار قدم ”اینا کی ڈالی“ والی دکان کے سامنے والے گھر کی طرف اٹھے۔ ہر بار دروازہ کھلتا تھا اور بند ہوجاتا تھا۔
”کاتیائن بہنوں کی دنیا“…. بھوپیندرپریہار کو لگتا، باہر کی دنیا میںان کے بارے میں جتنی کہانیاں ہیں…. شاید وہ سب کی سب سچ ہیں…. یہاں تو کسی پریوں کی کہانی سے بھی زیادہ الجھا ہوا معاملہ تھا، لیکن انہوں نے ہار نہ ماننے کا فیصلہ کیا تھا اور شاید اسی لئے اس دن انہیںکامیابی مل گئی تھی۔
وہ ایک دستک کے بعد دروازہ کھلاتو سامنے چھوٹی کاتیائن کھڑی تھیں۔
”کیا بات ہے؟ بڑی کاتیائن سورہی ہیں۔ جو بولنا ہے جلدی بولو۔“
”اندر آجاﺅں؟“
چھوٹی کاتیائن نے کچھ سوچنے کے بعد کہا___ ”آسکتے ہو۔ ویسے بھی بڑی کو اٹھنے میں دو ایک گھنٹے تو لگیں گے ہی۔“
وہ اندر آگئے۔ چندن کی لکڑی کے بنے محراب نما دروازے سے گزرتے ہوئے___ یہ وہی جگہ تھی جہاں آپ ہر موسم میں بڑی کاتیائن کو دیکھ سکتے ہیں…. ہاتھ میں تیلیاں تھامے، سرجھکائے سوئٹر بنتی ہوئی…. وہ ایک آرام کرسی پر بیٹھ گیا۔ یہ سب کچھ ایسا تھا جیسا کالج کے دنوں میں لڑکے لڑکیوں کے ساتھ ہوتا ہے۔ یا پیار کی پہلی بارش کی پہلی بوند پڑتے ہی یہ سب ان کی اداﺅں میںشامل ہوجاتے ہیں….
چھوٹی کاتیائن کچھ دیر تک اسے گھورتی رہی۔
بھوپیندر پریہار نے نظریں جھکالیں۔
ذرا دیر بعدچھوٹی کاتیائن کے لب ہلے…. ”تمہاری…. تمہاری بیوی___؟“
”نہیں ہے۔ گزر گئی۔“
”اوہ….“
”نہیں، اس میں افسوس کرنے جیسی کوئی بات نہیں ہے۔ وہ اپنی عمر سے زیادہ جی چکی تھی….“
”عمر سے زیادہ….؟“ چھوٹی کاتیائن نے حیرانی ظاہر کی۔
”ہاں، مرنے سے دس برس پہلے تک مجھے احساس ہی نہیں تھا کہ وہ ہے…. یعنی گھر میں ہے۔“
”ایسا کیوں تھا؟“ چھوٹی کاتیائن کی ہرنی جیسی آنکھوں میں چمک جاگی۔
”پتہ نہیں___ پر مجھ میں جیسے ایک نئے اور جوان بھوپیندر پریہار کی واپسی ہورہی تھی…. تم…. یعنی آپ سمجھ سکتی ہیں…. اس عمر میں…. یعنی مجھے دیکھ کر….“___ وہ کہتے کہتے لڑکھڑائے تھے۔
چھوٹی کاتیائن کھلکھلاکر ہنس پڑیں___“ وہی…. غلط فہمی کی روایت…. مرد سمجھتا ہے وہ ساٹھ کے بعد پھر سے بچہ بن گیا ہے…. اور عورت تو اپنی عمر سے زیادہ بوڑھی ہوگئی ہے…. ہے نا، ایسا ہی کچھ___“ وہ پھر زور سے ہنسی۔
”پتہ نہیں۔“ بھوپیندر پریہار کے کھوکھلے لفظوں یںہلچل ہوئی۔ ”مگر میرا خیال ہے کہ مرد…. یعنی….“
”مرد۔ مرد کے نام پر اتنی رعونت کیوں بھر جاتی ہے مرد میں___بار بار اس لفظ کو دہراتے ہوئے، اپنی کسی کمزوری پر پردہ تو نہیں ڈالتے….“ چھوٹی کاتیائن نے الفاظ جیسے زہر میںڈبو رکھے تھے۔”خیر! جو بھی کہنا ہے جلدی کہو۔ بڑی کاتیائن تمہارے اس طرح آنے کو پسند نہیں کرتیں۔“
”کیوں؟“ بھوپیندر پریہار اچانک ٹھہر سے گئے۔ ان کی آنکھیں چمک رہی تھیں…. ”تمہاری اپنی زندگی ہے، ان کی اپنی….“
”نہیں، ہماری زندگیاں ایک ہیں۔“
بھوپیندرپریہار زور سے لڑکھڑائے…. ”کیا___؟“
”ہاں، ہم لسبین (Lesbian) ہیں…. لسبین۔“ وہ بڑے اطمینان سے ناخن چباتے ہوئے بولی۔
”لسبین۔“…. بھوپیندر پریہار اچھل پڑے…. جیسے بچھونے ڈنک ماردیا ہو۔
”ہاں، میں لسبین ہوں…. لیکن تم تو ایسے ڈر رہے ہو جیسے میںکوئی کوڑھی ہوں، یا مجھے ایڈس ہوگیا ہے۔“
”لیکن تم….“ ان کی آنکھیں اب بھی پھٹی پھٹی تھیں۔
”کیوں آتے ہو میرے پاس، اچھی طرح جانتی ہوں۔“ چھوٹی کاتیائن کے لہجے میںشدید نفرت تھی…. ”اپنے باپ کو بھی جانتی تھی۔ تمہیں بھی…. تمہارے اس پورے مردانہ سماج کو___ حیران مت ہو۔ بس وہی غلط فہمی پر مبنی روایتیں___ مرد ہونے کی خوش خیالی___ یہ احساس ہی اچانک تمہیں ایک بے وقوف راکشش میں تبدیل کردیتا ہے۔ تم سمجھتے ہو سب تمہاری طاقت کے ماتحت ہیں۔ تو یہ تمہاری ناسمجھی ہے…. سنو بھوپیندر پریہار…. تمہاری بیوی نہیں ہے،یہ بات ذہن کی گانٹھ کھول کر نکال کیوں نہیں دیتے کہ تمہاری بیوی، دس بر پہلے ہی کھوئی نہیں تھی___ بلکہ مرچکی تھی ___ اور تم نے مارا تھا اسے….“
”میں نے؟“بھوپیندر پریہار ایک دم سے چونکے۔
”ہاں تم نے۔ ہاں، اس لئے کہ دس برس پہلے ہی اس کے اندر کے لاوے کو بجھاچکے تھے تم…. اور اسی لئے وہ تمہارے لئے نہیں تھی…. یا مر گئی تھی…. اور اس بڑھاپے میں بھی تمہارے اندر ایک گرم، دہکتا ہوا جسم ہے…. سنو پریہار…. تم نے اپنی تہذیب اور روایت کے وہ موتی چنے ہیں جہاں صرف ”ایک بیوی بس، یا لوگ کیا کہیں گے“ کی بندشیں ہوتی ہیں___ تم لاکھ ماڈرن بننے کی کوشش کرومگر تم ہو وہی…. ایک بزدل مرد…. اگر اتنی ہی آگ تمہارے اندر ہے تو تم اپنا جسم کسی مرد سے کیوں نہیں بانٹتے___؟ جہاں تمہیں بند کمرے میںداخل ہونے کے لئے تم کو بہت سے سوالوں کا جواب نہیں دینا ہوگا….“
”لیکن خود کو….“ بھوپیندر پریہار کا جسم تھر تھرایا۔
”بھول کررہے تو تم۔ خود کو ابھی دیکھا کہاں ہے۔اسے تو تم نے Gay یا Homosexuality اور کئی دوسرے غلط ناموں میں باندھ رکھا ہے…. میںکہتی ہوں میں لسبین ہوں، تب بھی تمہارا سماج اچانک ہم پر بے رحم ہوجاتا ہے___ لسبین یعنی کسی ناجائز نظریے کی اولاد___ لیکن ایسا نہیں ہے۔ ہم نے آپس میں سکھ، امن، شان وشوکت اور سرشاری کی انتہا ڈھونڈلی ہے۔ اب تم چاہو تو جاسکتے ہو….“
آخری جملہ اس قدر ٹھہر ٹھہر کر بولا گیا تھا کہ بھوپیندر پریہار کی آنکھوں کے آگے اندھیرا چھا گیا۔ اندھیرا دھیرے دھیرے چھٹ رہا تھا…. چھوٹی کاتیائن کے لفظ چیخ رہے تھے اور اس چھٹتے ہوئے اندھیرے میںوہ کئی پرچھائیوں کو سمٹتے ہوئے دیکھ رہے تھے…. ماں، بابوجی، بیوی، سمن…. پرچھائیاں ایک دم سے ہٹ گئی تھیں…. گے(Gay)، لسبین اور کتنے ہی غیر فطری رشتے…. اب ایک سہما سا اُجالا تھا…. اور اس اُجالے میں وہ صاف دیکھ رہے تھے کہ وہ اپنی عمر سے زیادہ جی چکے ہیں۔ زندگی، موت، سکھ…. کہنا چاہئے ایک پل کو چھوٹی کاتیائن کے الفاظ کے تیرسے گھبرا کر وہ کافی دور نکل آئے تھے….اور اب…. بھوپیندر پریہار کے ہونٹوں پر ایک تیکھی سی مسکراہٹ تھی….
”سنورماکاتیائن…. وہ اس کی طرف دیکھے بغیر بولے…. ٹٹول ٹٹول کر اپنے لفظوں کو یکجا کرتے ہوئے بولے۔ ”سنو۔ ہم میں سے کوئی بھی کبھی بھی مر سکتا ہے…. سمجھ رہی ہونا___ کبھی بھی مرسکتا ہے___ کیوں کہ ہم اپنی عمر سے زیادہ جی چکے ہیں…. اس لئے….“ پتہ نہیں وہ اور کیا کیا کہہ رہے تھے لیکن چھوٹی کاتیائن…. انہیں کچھ بھی سنائی نہیں دے رہا تھا۔ وہ صرف ایک ٹک بھوپیندر پریہار کا چہرہ تکے جارہی تھیں۔ہاں، اس عمل کے دوران، ان کے اندر تیز سنسناہٹ ہورہی تھی۔ جو اس سنسناہٹ سے مختلف تھی جیسی سانڈ والے حادثے کے دن بڑی کاتیائن کی بانہوں میں سمٹ کر اس نے محسوس کی تھی…. پتہ نہیںیہ کیا تھا، اسے کچھ بھی سمجھ میں نہیں آرہا تھا…. یا۔ وہ سمجھنا نہیں چاہ رہی تھیں۔
آخری مکالمہ چھوٹی کاتیائن کا
وہ اسی نائٹی میں تھیں۔ سلیولیس سیاہ نائٹی میں۔ آئینے کے سامنے…. لیکن آئینہ شانت تھا۔ آئینے میں کہیں کوئی آگ، کوئی بھڑکیلا پن، کوئی لگاﺅ، کوئی کشش نہیں رہ گئی تھی۔ دھیرے دھیرے ریتا کاتیائن نے نائٹی کے تمام ہک کھول ڈالے۔ ذرا فاصلے پر بڑی کاتیائن کھڑی تھیں، اور انہیںگھورے جارہی تھیں۔ لیکن ان کے اس طرح دیکھنے میں کوئی بزرگی، کوئی حکم یا کوئی خفگی شامل نہیں تھی۔
اچانک چھوٹی کاتیائن کے منہ سے ایک تیز چیخ نکلی۔ نائٹی کے تمام ہک انہوں نے کھول ڈالے تھے۔ آئینے میں ایک سہما، بے ڈھنگا جسم مردہ پڑا تھا۔ وہ بوکھلاہٹ میں چیختی ہوئی بڑی کاتیائن کی طرف جھپٹیں….
”آگ کہاں ہے؟ میرے جسم کی آگ کیا ہوئی؟“
بڑی کاتیائن ایسے چپ تھی، جیسے اس نے کچھ سنا ہی نہیں ہو۔
”سنو، میرے اندر…. تم نے تو کہا تھا….“ چھوٹی کاتیائن کی نظریں جیسے مدتوں بعد بڑی کاتیائن کی آنکھوں میں سمائی جارہی تھیں…. یاد ہے….؟ سنو، تم نے ہی کہا تھا، آہ تم اب بھی ویسی ہو…. بالکل ویسی ریتا کاتیائن…. سنو،مرد اس تندور کو کب کا ٹھنڈا کرچکا ہوتا ہے“…. وہ پھر چیخی…. ”آگ کہاں ہے، میرے اندر کی آگ کہاں ہے….؟“
بڑی کاتیائن کا چہرہ ہر پل تیزی سے بدل رہا تھا۔
”تم…. تم سن رہی ہو۔ میں…. میں کیا پوچھ رہی ہوں….؟“
کافی دیر بعد بڑی کاتیائن کے بدن میں حرکت ہوئی…. اس نے چھوٹی کی جلتی آنکھوں کی تاب نہ لاکر نظریں جھکالیں۔
”آگ تو میرے پاس بھی نہیں ہے۔“
بڑی کاتیائن کے الفاظ سرد ہوچکے تھے۔ پھر وہ ٹھہری نہیں، تیزی سے کمرے سے باہر نکل گئیں۔
آئینے میں ابھی بھی چھوٹی کاتیائن کا سہما، بے ڈھنگا جسم پڑا تھا….اور شاید مردہ بھی۔

About aseem khazi khazi

Check Also

Naat by Riyaz Ahmed khumar

933 comments

  1. Highly energetic post, I loved that bit. Will there be
    a part 2?

  2. There are no words to show my appreciation!

  3. I’m not positive where you’re getting your information, but great topic.
    I needs to spend some time studying more or figuring out more.
    Thanks for great info I used to be searching for this
    info for my mission.

  4. Excellent blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers?
    I’m planning to start my own website soon but I’m a little lost on everything.
    Would you recommend starting with a free platform like WordPress or go
    for a paid option? There are so many options out there that I’m completely overwhelmed ..
    Any tips? Thank you!

  5. I like the valuable information you provide in your articles.

    I’ll bookmark your weblog and check again here regularly. I am quite sure I will learn plenty of new stuff
    right here! Best of luck for the next!

  6. Paragraph writing is also a fun, if you know then you
    can write if not it is complex to write.

  7. Very interesting points you have observed, appreciate it for posting.

  8. I have to thank you for the efforts you’ve put
    in penning this website. I’m hoping to view
    the same high-grade content by you later on as well.

    In fact, your creative writing abilities has encouraged me to get
    my own blog now 😉

  9. Hola! I’ve been reading your weblog for a while now and finally got the bravery to go ahead and give you a
    shout out from Atascocita Tx! Just wanted to tell you keep up the fantastic work!

  10. Hi there Dear, are you in fact visiting this website daily, if so then you
    will without doubt obtain good experience.

  11. Hello, blame you in regard to facts! I repost in Facebook

  12. Pretty component to content. I simply stumbled upon your website and in accession capital to assert that
    I get actually enjoyed account your weblog posts.
    Anyway I’ll be subscribing in your feeds or even I success you get entry to consistently rapidly.

  13. Hello, recognition you looking for facts! viagra erection http://viapwronline.com I repost in Facebook.
    viagra prescriptions over internet

  14. Excellent article. Keep writing such kind of information on your page.
    Im really impressed by your site.
    Hello there, You have performed an incredible job.
    I’ll definitely digg it and in my view recommend to my friends.

    I’m sure they’ll be benefited from this web site.

  15. If you wish for to take a great deal from this post then you
    have to apply these techniques to your won blog.

  16. Hello There. I found your weblog the use of msn. This is a really well written article.
    I’ll make sure to bookmark it and come back to read extra of your useful info.
    Thanks for the post. I’ll definitely comeback.

  17. Healthy Man Radio Ad cheapest cialis 20mg Naturliche Levitra

  18. Hello, give you http://cialisxtl.com in look upon to data! what is cialis used for
    natural viagra

  19. Really….this is a handy online site.|

  20. Neat Web site, Stick to the very good job. Thank you.

    http://fr.musclemass.space/

  21. I’m not sure why but this site is loading very slow for me.
    Is anyone else having this problem or is it a problem on my end?
    I’ll check back later and see if the problem still exists.

  22. Cialis can you have multiple orgasms with cialis purchasing cialis on the internet

  23. Meilleur Prix Kamagra Oral Jelly Cialis Cephalexin Great Dane Zithromax For Pneumonia Propecia 6 Month Results

  24. Cialis Per Body Building where to buy cialis online safely Cialis Generic Vs Brand Generic Name Propecia Prescription Drugs Amphetamine

  25. I treasure the content on your web site. Thanks a bunch!

    http://es.cgtribc.org/

  26. Aw, this was a very good post. Taking a few minutes and actual effort to
    generate a top notch article… but what can I say… I hesitate a lot
    and don’t seem to get anything done.

  27. I think this internet site holds some really good information for everyone :D. “The test of every religious, political, or educational system is the man that it forms.” by Henri Frdric Amiel.

  28. Cialis cialis or viagra what is cialis used for

  29. how to increase penile length naturally in hindi

    say thanks to so a lot for your internet site it aids a lot.

  30. http://fr.global-box.net/migraine-detoxification/

    I treasure the information on your internet site. Regards.

  31. http://umbb-handball.fr/maxman-capsules-danger/

    Appreciate it for sharing this good websites.

  32. Cialis cialis 20mg price how does cialis work

  33. You’ve fantastic thing on this web-site. http://machinalansu.pl/nutrigo-lab-burner/

  34. Sustain the helpful work and generating the group! http://machinalansu.pl/collagen-select/

  35. Extremely user pleasant website. Enormous info available on few gos to. http://machinalansu.pl/tabletki-czy-napoj-kiedy-zielona-kawa-dziala-lepiej-na-organizm/

  36. Fantastic Web site, Continue the very good work. Thank you so much. http://baraita.net/healthy-weight-loss-plan/

  37. Great looking internet site. Assume you did a great deal of your very own coding. http://laboratoriogiganti.it/green-barley-plus/

  38. I charge out of the serenity on your web position. Thanks. zinco integratore

  39. Incredible! This blog looks exactly like my old one! It’s on a entirely different subject but it has pretty much the same page layout and design. Outstanding choice of colors!

  40. Thanks for any other excellent post. The place else could anyone get that kind of information in such an ideal manner of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I’m on the search for such information.

  41. Wow because this is excellent being done! Congrats and victual it up. http://bkproma.it/il-pene-puaË›-crescere/

  42. Thanks meant as a replacement for delivering uncountable of these very ok champion write-up.
    prendre de la testostérone homme

  43. Cialis cialis generic cialis coupons

  44. I enjoy looking in all respects your network sites. Thanks! http://de.detoxyn.org/barlauch-entgiftung-nebenwirkungen/

  45. I bent this site – its so usefull and helpfull. max mab

  46. Thanks in point of fact beneficial. Resolve certainly share website with my lofty friends. colesterol y testosterona

  47. I appreciate the acquaintanceship on your snare sites. With thanks! http://nl.t-booster2020.com/hoe-hoog-moet-testosteron-zijn/

  48. Thanks you so much! It is an conspicuous webpage. http://it.cgtribc.org/disintossicamento-o-disintossicazione/

  49. Various thanks jolly usable. Choice appropriation website with my friends. http://speed-com.fr/el-enigma-del-deseo/

  50. What’s happening, awe-inspiring webpage you’ve in here. testosterone basse chez l’homme

  51. magnificent post, very informative. I wonder why the other experts of this sector don’t notice this. You must continue your writing. I am confident, you’ve a huge readers’ base already!

  52. order viagra in us where can i buy viagra from viagra pill

  53. Thanks for providing these kinds of passable facts.
    achat testosterone injection

  54. Hello, Neat post. There is a problem together with your web site in internet explorer, could check thisK IE nonetheless is the market chief and a huge section of other people will miss your wonderful writing due to this problem.

  55. There is noticeably a bundle to know about this. I assume you made certain nice points in features also.

  56. meds sale levitra cheap cialis canada buy cialis soft tabs

  57. viagra buy singapore goodrx viagra how to get viagra

  58. cheap levitra pills safe place order cialis online viagra sale no prescription

  59. viagra online buying cialis ingredient liquid viagra buy uk

  60. I got what you intend,saved to my bookmarks, very decent site.

  61. I think this internet site has very fantastic written subject matter blog posts.

  62. I wish to point out my love for your kind-heartedness supporting persons who need guidance on your situation. Your very own dedication to passing the solution across came to be extremely informative and has continually made others like me to reach their dreams. Your valuable guidelines can mean much to me and extremely more to my office colleagues. Many thanks; from all of us.

  63. I have been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my view, if all web owners and bloggers made good content as you did, the net will be a lot more useful than ever before.

  64. Really excellent information can be found on website.

  65. I think this is one of the most important information for me. And i’m glad reading your article. But want to remark on some general things, The site style is ideal, the articles is really nice : D. Good job, cheers

  66. Hi my family member! I wish to say that this post is amazing, great written and include approximately all important infos. I’d like to peer extra posts like this .

  67. Hi there this is kind of of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!

  68. I’d must examine with you here. Which is not something I often do! I get pleasure from reading a submit that can make individuals think. Also, thanks for permitting me to remark!

  69. I see something truly interesting about your website so I saved to fav.

  70. Fantastic items from you, man. I have bear in mind your stuff prior to and you are just too fantastic. I actually like what you have obtained right here, certainly like what you are saying and the way in which wherein you say it. You make it entertaining and you still take care of to stay it wise. I can not wait to learn much more from you. That is really a terrific site.

  71. buy viagra online usa expired cialis 3 years buy a viagra online

  72. I dugg some of you post as I cerebrated they were very beneficial invaluable

  73. I besides think thence, perfectly indited post! .

  74. Youre so cool! I dont suppose Ive read anything like this before. So good to search out somebody with some original thoughts on this subject. realy thank you for starting this up. this website is something that’s wanted on the web, somebody with a bit of originality. helpful job for bringing one thing new to the web!

  75. I dugg some of you post as I thought they were handy invaluable

  76. Hello there, You’ve performed an excellent job. I’ll definitely digg it and in my opinion suggest to my friends. I am sure they’ll be benefited from this site.

  77. Hi there, I found your site via Google while looking for a related topic, your website came up, it looks good. I have bookmarked it in my google bookmarks.

  78. I wanted to thank you for this great read!! I definitely enjoying every little bit of it I have you bookmarked to check out new stuff you post…

  79. You have mentioned very interesting points! ps decent internet site.

  80. viagra cheap thailand can you have multiple orgasms with cialis buy viagra usa online

  81. buy cialis in vancouver cialis discount prices buy cialis online mastercard

  82. buy cialis online in australia buy cialis soft tabs herbal viagra for sale

  83. buy viagra in mexico cheap viagra in canada cheap canadian levitra

  84. I like the helpful information you provide in your articles. I will bookmark your blog and check again here frequently. I am quite sure I’ll learn many new stuff right here! Best of luck for the next!

  85. is mail order viagra safe cheap viagra birmingham buy now viagra cialis

  86. cheap generic viagra india cialis cost – cheapest price generic cialis

  87. viagra cheap online no prescription levitra generic – where to buy viagra from

  88. Excellent post. I was checking continuously this weblog and I am inspired! Extremely helpful info particularly the closing part 🙂 I handle such information a lot. I was looking for this particular info for a very long time. Thank you and good luck.

  89. can i buy viagra in japan cheap viagra – order viagra professional

  90. cheap viagra/ kamagra from the u.k cialis 20 mg best price – buy viagra edmonton

  91. cialis pills expire viagra – 100mg viagra

  92. п»їcialis without prescription http://alexa24ph.com – generic viagra cheap viagra no prescription needed

  93. buy levitra generic http://zithazi.com – generic zithromax buy viagra online japan

  94. An interesting discussion is worth comment. I think that you should write more on this topic, it might not be a taboo subject but generally people are not enough to speak on such topics. To the next. Cheers

  95. п»їcheap levitra 40 mg http://alexa24ph.com – viagra without doctor prescription cialis buy philippines

  96. Hey, Great post buddy. Completely enjoyed reading it. Thank you. I wrote this article on my website

  97. viagra cheap discount
    http://onlinepharmacyero.com cialis online cheap canada

  98. I enjoy the efforts you have put in this, thanks for all the great content.

  99. currently series [url=http://cialisles.com/#]online cialis sales[/url] proper opinion much speed
    20mg cialis recently file online cialis sales similarly distance http://cialisles.com

  100. Wonderful goods from you, man. I have be aware your stuff previous to and you are simply too great. I actually like what you have obtained right here, really like what you’re saying and the way in which in which you say it. You make it entertaining and you continue to care for to stay it sensible. I cant wait to read much more from you. That is really a wonderful website.

  101. buy cialis online safely
    http://tadmedz.com buy viagra hujagra 2011

  102. sure ring [url=https://amstyles.com/#]generic ventolin[/url] strange north pretty convert albuterol inhaler generic cost at
    walmart slow passage generic ventolin then university https://amstyles.com/

  103. Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. read my blog post here.

  104. Hello there! Would you mind if I share your blog with my twitter group? There’s a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Many thanks

  105. magnificent publish, very informative. I wonder why the other specialists of this sector don’t notice this. You should proceed your writing. I am confident, you’ve a great readers’ base already!

  106. I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to come back later on. All the best

  107. Of course, what a splendid website and informative posts, I surely will bookmark your website.All the Best!

  108. Today, while I was at work, my sister stole my iphone and tested to see if it can survive a forty foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed and she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!

  109. I reckon something really interesting about your web site so I saved to bookmarks.

  110. Hello, every time i used to check blog posts here in the early hours in the daylight, because i enjoy to find out more and more.|

  111. web site index google.

  112. I reall liked your writing style and the blog design is also wonderful. USPS liteblue is for good employees.Click here

  113. Oekkmamenz Watch Football RaymonAmaher GrayeRebiger ayconPinerzon zorriekaccon

  114. haclink buy animal porn child porn all them.

  115. I simply want to mention I am new to blogs and truly liked your web page. Very likely I’m going to bookmark your blog post . You really come with impressive well written articles. Thanks a lot for sharing with us your blog.

  116. I very like this blog. Everything is cleared.

  117. haclink buy animal porn child porn all them.

  118. An interesting discussion is worth comment. I do think that you should write read more about this topic, it will not be considered a taboo subject but usually everyone is too few to communicate in on such topics. To another. Cheers

  119. After research just a few of the blog posts on your website now, and I really like your method of blogging. I bookmarked it to my bookmark website list and can be checking again soon. Pls check out my website as properly and let me know what you think.

  120. An additional issue is really that video gaming became one of the all-time most significant forms of entertainment for people of every age group. Kids participate in video games, and adults do, too. The actual XBox 360 is just about the favorite video games systems for many who love to have a lot of activities available to them, as well as who like to relax and play live with others all over the world. Thank you for sharing your ideas.

  121. Hello there! I could have sworn I’ve visited this website before but after browsing through some of the posts I realized it’s new to me. Regardless, I’m definitely delighted I discovered it and I’ll be bookmarking it and checking back often!

  122. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this article plus the rest of the site is also really good.

  123. Do you believe past life hypnosis? Do you think past lives regression is real?

  124. Very nice article. I absolutely appreciate this website. Continue the good work!

  125. A motivating discussion is definitely worth comment. I do believe that you ought to publish more about this subject, it might not be a taboo subject but usually people do not discuss these topics. To the next! Many thanks!

  126. After I originally commented I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I receive four emails with the same comment. Is there a way you are able to remove me from that service? Cheers.

  127. Howdy! This blog post couldn’t be written much better! Looking at this post reminds me of my previous roommate! He constantly kept talking about this. I am going to send this information to him. Fairly certain he will have a good read. I appreciate you for sharing!

  128. I enjoy reading an article that can make people think. Also, thanks for allowing me to comment.

  129. Saved as a favorite, I love your website!

  130. I used to be able to find good information from your articles.

  131. Can I just say what a comfort to discover somebody who really understands what they’re talking about on the net. You definitely know how to bring a problem to light and make it important. More and more people ought to check this out and understand this side of your story. I was surprised that you are not more popular because you most certainly possess the gift.

  132. After going over a few of the blog articles on your web page, I honestly appreciate your way of writing a blog. I saved as a favorite it to my bookmark website list and will be checking back in the near future. Please visit my website as well and tell me how you feel.

  133. After looking into a few of the articles on your website, I really appreciate your technique of blogging. I book marked it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please check out my web site too and let me know how you feel.

  134. I love reading an article that will make people think. Also, many thanks for permitting me to comment.

  135. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this article and the rest of the website is also really good.

  136. I couldn’t resist commenting. Exceptionally well written.

  137. Everyone loves it when individuals come together and share views. Great blog, stick with it.

  138. I love reading through a post that will make men and women think. Also, thank you for permitting me to comment.

  139. Having read this I believed it was extremely enlightening. I appreciate you finding the time and energy to put this short article together. I once again find myself spending a lot of time both reading and commenting. But so what, it was still worthwhile!

  140. An interesting discussion is definitely worth comment. I do believe that you should publish more on this subject matter, it may not be a taboo matter but usually people don’t speak about such subjects. To the next! Kind regards!

  141. Aw, this was an incredibly good post. Finding the time and actual effort to make a really good article… but what can I say… I procrastinate a whole lot and never seem to get nearly anything done.

  142. I seriously love your site.. Pleasant colors & theme. Did you make this web site yourself? Please reply back as I’m wanting to create my own personal site and would love to find out where you got this from or exactly what the theme is named. Cheers!

  143. This is a topic that’s near to my heart… Take care! Exactly where can I find the contact details for questions?

  144. Another issue is really that video gaming became one of the all-time most significant forms of entertainment for people of any age. Kids enjoy video games, and also adults do, too. The actual XBox 360 has become the favorite games systems for people who love to have hundreds of video games available to them, along with who like to play live with other individuals all over the world. Thanks for sharing your opinions.

  145. I absolutely love your website.. Great colors & theme. Did you create this amazing site yourself? Please reply back as I’m wanting to create my own site and would like to learn where you got this from or just what the theme is named. Thank you.

  146. I’m more than happy to uncover this site. I want to to thank you for your time for this particularly fantastic read!! I definitely enjoyed every little bit of it and i also have you saved to fav to see new information in your site.

  147. I blog often and I really thank you for your content. This great article has really peaked my interest. I am going to take a note of your website and keep checking for new information about once a week. I subscribed to your RSS feed as well.

  148. Oh my goodness! Incredible article dude! Thanks, However I am encountering problems with your RSS. I don’t understand why I am unable to subscribe to it. Is there anyone else having identical RSS issues? Anyone who knows the solution can you kindly respond? Thanx!!

  149. This is the right web site for anyone who hopes to find out about this topic. You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that I really would want to…HaHa). You definitely put a new spin on a topic that’s been discussed for decades. Excellent stuff, just wonderful.

  150. Hi, I do think your site may be having web browser compatibility problems. Whenever I look at your site in Safari, it looks fine however, when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues. I just wanted to give you a quick heads up! Apart from that, great site.

  151. Hi there! I just want to offer you a big thumbs up for the excellent information you have got here on this post. I am coming back to your web site for more soon.

  152. I like reading through an article that will make men and women think. Also, thank you for allowing me to comment.

  153. Howdy! This blog post couldn’t be written much better! Looking at this article reminds me of my previous roommate! He continually kept preaching about this. I most certainly will send this article to him. Pretty sure he’ll have a very good read. Many thanks for sharing!

  154. I really like it when people get together and share views. Great blog, continue the good work!

  155. bookmarked!!, I like your site.

  156. You’ve made some good points there. I checked on the internet for more info about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.

  157. I really like it when people come together and share thoughts. Great blog, continue the good work!

  158. Can I simply say what a comfort to find a person that truly knows what they are talking about on the net. You certainly understand how to bring a problem to light and make it important. A lot more people have to check this out and understand this side of the story. I can’t believe you aren’t more popular given that you definitely have the gift.

  159. You are so awesome! I do not suppose I have read through a single thing like that before. So great to discover somebody with a few genuine thoughts on this subject. Really.. thanks for starting this up. This web site is one thing that is required on the internet, someone with a bit of originality.

  160. Sapid Agency is a Search Engine Optimization company in New York City that provides SEO Services. Their proprietary SEO strategies help struggling websites and aspiring business owners to rank their websites higher in multiple search engines like Google , Yahoo and Bing. They provide local and gmb map ranking for businesses in NYC and many other local areas. Find more at https://www.sapidagency.com/ @ 145 E 57TH NEW YORK, NY 10022, USA, +1 971 341 5608 USA

  161. Saved as a favorite, I really like your site.

  162. I want to to thank you for this great read!! I definitely enjoyed every little bit of it. I have got you bookmarked to look at new things you post…

  163. I’d like to thank you for the efforts you’ve put in writing this blog. I am hoping to see the same high-grade content from you later on as well. In truth, your creative writing abilities has inspired me to get my very own site now 😉

  164. Hello there! I just would like to give you a big thumbs up for your excellent info you’ve got right here on this post. I am coming back to your website for more soon.

  165. Your style is very unique in comparison to other people I’ve read stuff from. Many thanks for posting when you have the opportunity, Guess I will just bookmark this blog.

  166. Good post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon on a daily basis. It will always be helpful to read through content from other authors and practice something from their web sites.

  167. cinemas nowadays are too crowded, I just want to watch at home.

  168. I love it whenever people come together and share thoughts. Great site, stick with it!

  169. Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this write-up and the rest of the site is really good.

  170. A fascinating discussion is definitely worth comment. I think that you should publish more on this issue, it may not be a taboo matter but usually people don’t discuss such issues. To the next! Kind regards.

  171. Very good article. I am facing many of these issues as well..

  172. Hey there! I just would like to offer you a big thumbs up for your great info you have got here on this post. I’ll be coming back to your site for more soon.

  173. Hi there, I think your blog may be having web browser compatibility problems. Whenever I look at your blog in Safari, it looks fine but when opening in I.E., it’s got some overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up! Aside from that, fantastic blog.

  174. Hello there! I just wish to give you a big thumbs up for the excellent information you have right here on this post. I will be returning to your web site for more soon.

  175. Everything is very open with a clear clarification of the issues. It was definitely informative. Your site is very useful. Thank you for sharing!

  176. Your style is very unique in comparison to other people I’ve read stuff from. Thanks for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just bookmark this site.

  177. This excellent website really has all the information and facts I needed about this subject and didn’t know who to ask.

  178. Your style is really unique in comparison to other folks I have read stuff from. Many thanks for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just bookmark this web site.

  179. An impressive share! I’ve just forwarded this onto a coworker who had been doing a little research on this. And he in fact ordered me breakfast due to the fact that I found it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to discuss this issue here on your website.

  180. Can I simply say what a relief to uncover someone that genuinely understands what they are talking about on the net. You definitely understand how to bring a problem to light and make it important. A lot more people have to check this out and understand this side of your story. It’s surprising you aren’t more popular because you surely have the gift.

  181. This site really has all of the information and facts I needed concerning this subject and didn’t know who to ask.

  182. I used to be able to find good info from your blog articles.

  183. Your style is really unique compared to other folks I’ve read stuff from. Thank you for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just bookmark this page.

  184. I used to be able to find good information from your blog posts.

  185. It’s nearly impossible to find knowledgeable people in this particular subject, however, you sound like you know what you’re talking about! Thanks

  186. Good post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon on a daily basis. It’s always interesting to read articles from other writers and practice a little something from their sites.

  187. buzzoid buy hacklink google index.

  188. You made some decent points there. I checked on the web to learn more about the issue and found most people will go along with your views on this website.

  189. I really love your blog.. Great colors & theme. Did you develop this website yourself? Please reply back as I’m attempting to create my own personal blog and would love to find out where you got this from or what the theme is called. Thanks!

  190. Pretty! This was a really wonderful post. Many thanks for supplying this info.

  191. I couldn’t refrain from commenting. Exceptionally well written!

  192. When I originally commented I appear to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I receive four emails with the exact same comment. Perhaps there is a means you are able to remove me from that service? Cheers.

  193. FreeSpinner is designed to help you with providing all the blog posts that you need.

  194. After looking at a number of the blog posts on your web site, I seriously appreciate your technique of blogging. I book marked it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future. Please check out my web site too and let me know how you feel.

  195. I truly love your blog.. Great colors & theme. Did you make this web site yourself? Please reply back as I’m attempting to create my very own site and want to learn where you got this from or just what the theme is named. Thank you.

  196. You have made some decent points there. I looked on the net for more information about the issue and found most people will go along with your views on this site.

  197. I couldn’t refrain from commenting. Well written.

  198. Hello! I simply want to offer you a huge thumbs up for the excellent information you’ve got right here on this post. I’ll be returning to your site for more soon.

  199. You made some decent points there. I looked on the net for additional information about the issue and found most people will go along with your views on this website.

  200. Next time I read a blog, Hopefully it does not disappoint me just as much as this particular one. After all, I know it was my choice to read through, nonetheless I truly thought you would probably have something helpful to talk about. All I hear is a bunch of whining about something you could fix if you weren’t too busy searching for attention.

  201. That is a great tip especially to those new to the blogosphere. Brief but very accurate information… Thanks for sharing this one. A must read article!

  202. Good blog post. I definitely appreciate this site. Thanks!

  203. There is definately a lot to find out about this topic. I love all the points you made.

  204. Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you, However I am experiencing problems with your RSS. I don’t know the reason why I can’t join it. Is there anybody getting identical RSS issues? Anyone that knows the answer can you kindly respond? Thanks.

  205. Oh my goodness! Impressive article dude! Thank you so much, However I am experiencing problems with your RSS. I don’t understand why I am unable to subscribe to it. Is there anyone else getting similar RSS issues? Anybody who knows the answer can you kindly respond? Thanx.

  206. It’s hard to come by educated people on this subject, but you seem like you know what you’re talking about! Thanks

  207. I could not refrain from commenting. Perfectly written!

  208. After looking over a number of the articles on your blog, I honestly appreciate your technique of blogging. I saved as a favorite it to my bookmark website list and will be checking back soon. Please visit my website as well and tell me how you feel.

  209. Very good post. I am dealing with many of these issues as well..

  210. Is there a gentleman’s lounge where a man can enjoy a cigar?

  211. Might be near unthinkable to find well-qualified men and women on this niche, however you seem like you fully understand what exactly you’re covering! Regards

  212. You have made some decent points there. I checked on the web to find out more about the issue and found most people will go along with your views on this site.

  213. Have you ever thought about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is important and everything. But imagine if you added some great visuals or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and videos, this website could undeniably be one of the greatest in its niche. Great blog!

  214. Знаете ли вы?
    Согласно мифу, Марута Сар пыталась примирить Арарат и Арагац, но не смогла.
    Перечень имён может быть самостоятельным поэтическим жанром.
    Жену Генриха VIII на суде защищал посол Священной Римской империи.
    Китай реализует в Пакистане собственный План Маршалла.
    Старейшую в России организацию реставраторов велено было выселить и уплотнить.

    arbeca

  215. Знаете ли вы?
    Российских легкоалетов могут сурово наказать за действия чиновников от спорта.
    Первый в мире короткоствольный револьвер (англ.)русск. с откидным барабаном стал символом кинонуара.
    Первая абсолютная чемпионка турнира Большого шлема похоронена в могиле для бедняков.
    Залётная птаха занесена в перечень птиц России спустя более полувека после открытия вида.
    Английский крейсер ценой четырёх попаданий защитил конвой от немецкого рейдера.

    arbeca

  216. Very nice post. I certainly appreciate this site. Continue the good work!

  217. Знаете ли вы?
    По выбору Утёсова дорога на Берлин шла то через Минск, то через Киев.
    Водитель ледового комбайна стал звездой единственного матча НХЛ, в котором принял участие.
    Андрогинный псевдоним не спас автора от расшифровки.
    Карьера не помешала фарерскому футболисту играть в гандбол, записать три музыкальных альбома, издать пять книг и сняться в восьми фильмах.
    В игре про выгорание отражён печальный личный опыт главного разработчика.

    http://arbeca.net

  218. Great blog you have got here.. It’s hard to find good quality writing like yours these days. I truly appreciate people like you! Take care!!

  219. Знаете ли вы?
    Картина парада Победы, где руководство страны смещено на задний план, получила Сталинскую премию.
    Планета — глазное яблоко может быть пригодна для жизни в одних районах и непригодна в других.
    По выбору Утёсова дорога на Берлин шла то через Минск, то через Киев.
    Биограф русского художника романтизировала историю его французской прародительницы вслед за Герценом.
    Первый в мире короткоствольный револьвер (англ.)русск. с откидным барабаном стал символом кинонуара.

    arbeca

  220. Знаете ли вы?
    Будущего чемпиона Европы по боксу в детстве одновременно дразнили «хохлом» и «москалём».
    Копенгагенский собор пришлось выстроить заново после визита англичан в 1807 году.
    «С любимыми не расставайтесь…» автор написал после того, как чуть не погиб в железнодорожной катастрофе.
    Герои украинского сериала о школьниках с трудом изъясняются по-украински.
    Согласно мифу, Марута Сар пыталась примирить Арарат и Арагац, но не смогла.

    arbeca

  221. Hello there! This post could not be written much better! Looking through this article reminds me of my previous roommate! He always kept talking about this. I am going to send this information to him. Pretty sure he’ll have a very good read. Thanks for sharing!

  222. Знаете ли вы?
    Планета — глазное яблоко может быть пригодна для жизни в одних районах и непригодна в других.
    Битву русских дружин и монголо-татар возле леса