Breaking News

Short Story By Tariq Shabanam

بشکریہ کشمیر عظمی’ (ادب نامہ) سرینگر کشمیر
ٹھنڈا جہنم
کہانی
3 مارچ 2019 (00 : 01 AM)
طارق شبنم

وشال کو جب ہوش آیا تو اس نے اپنے آپ کو ایک سنسان جگہ پر برف میں دھنسا ہوا پایا۔شدید ٹھنڈ سے اس کے ہاتھ پیر شل ہو چکے تھے،جسم کا انگ انگ ایسے درد کی شدت میں ڈوبا تھاجیسے اس کا سارا خون نچوڑ لیا گیا ہو۔اس نے غیر شعوری طور جسم کو حرکت دی۔

’’ ہائے میرا گن۔۔۔۔۔۔‘‘

جسم پر بندھے پاوچ کی طرف دھیان جاتے ہی اس کے ُمنہ سے بے ساختہ نکلا۔ پریشان ہو کر جھنجھلاہٹ میں اِدھر اُدھر دیکھنے کے بعد اس نے اٹھنے کی کوشش کی لیکن سخت نقا ہت اور کمزوری کی وجہ سے اٹھ نہ سکا۔۔۔۔۔۔کچھ لمحوںکے بعد اس کے اوسان بحال ہونے لگے، برف باری اگر چہ اب تھم چکی تھی اور سورج کی روشنی میں بھی قدرے اضافہ ہو چکا تھا لیکن سانس لینے میں دشواری ہو رہی تھی ۔چاروں اور ہیبت ناک خاموشی چھائی ہوئی تھی ،دور دور تک کسی آدم زاد کا شائیبہ تک نہیں ملتا تھا ۔ارد گرد کا جائیزہ لینے کے بعد اپنے آپ کو موت کے منہ میں دیکھ کر عالم یاس و اضطراب میں نیم مردہ جسم کو حرارت پہنچانے کے لئے اس نے پاوچ میں بندھی ڈبہ بند خشک غذا کے دانے نکالے اور انہیں چباتے ہوئے گزرے ہوئے واقعات کو یاد کرنے لگا۔

آج صبح سے ہی چل رہی یخ بستہ زمنستانی ہوائوں کی خنکی میں اضافہ ہوتا جا رہا تھا ۔آسمان پر گہرے کالے بادل چھائے ہوئے تھے ،روشنی اتنی کم تھی کی دن کے گیارہ بجے بھی شام کا گمان ہوتا تھا ۔عجیب وحشت بھری پھنکار ہر سو گونج رہی تھی ۔ماحول کی اس ایکا ایکی تبدیلی نے وشال پر عجیب سی کیفیت طاری کردی تھی اور وہ سوچوں میں گم سہما سہما برف سے بنے بنکر میں روشن دان سے آسمان کی اس خوفناکی کو تک رہا تھا کہ آفیسر کی با رعوب آواز اس کی سماعت سے ٹکرائی ۔
’’ وشال۔‘‘
’’ یس سر۔‘‘
’’ انی پرابلم۔‘‘
’’نو سر۔‘‘
’’گڈ۔۔۔۔۔۔ہوشیاری سے ڈیوٹی کرو تاکہ ہمارے علاقے میں کوئی پرندہ بھی پر نہ مار سکے۔‘‘
’’ یس سر۔‘‘
وشال نے سلوٹ بجاتے ہوئے کہا۔آفیسر دوسری چوکیوں میں بھی سر سری نظر مار کر جلد ہی واپس اپنی بارک میں جا چھپا تو وشال مُنہ میں مونگ پھلی کے دانے ڈالتے ہوئے بنکر میں موجود اپنے ساتھی جو انگیٹھی میں تیل ڈال ڈال کر بنکر کو گرم رکھنے کی کوشش میں تھا سے مخاطب ہوا۔

’’ راج ۔۔۔۔۔۔ یہ صاحب آج کیسی بات کرتا ہے ،یہاں سالا پرندہ کہاں سے آئے گا؟۔۔۔۔۔۔تو نے یہاں کبھی کسی پرندے کو دیکھا ہے؟‘‘

’’ شاہب نے خواب میںکشی کبوتری کودیکھا ہوگا۔۔۔۔۔۔ہا ہا ہا ۔۔۔۔۔۔چل شالا ایک شگریت دیدے۔‘‘

راج مذاق کے انداز میں کہتے ہوئے ہنسی سے لوٹ پوٹ ہو گیا۔

اس نے راج کی طرٖف سگریٹ بڑھایا اور خود بھی سگریت سلگا کر روشن دان سے باہر جھانکتے ہوئے گہرے سوچوں میں ڈوب گیا۔سطح سمندر سے ہزاروں فٹ بلندی پر واقع اس خوفناک جگہ پر دور دور تک زندگی کے آثار موجود نہیںتھے ۔نہ مٹی نہ پانی، نہ درخت نہ پرندے۔ نہ چرندے نہ درندے اور نہ کیڑے نہ مکوڑے۔ غرض یہاں کوئی بھی حشرات الارض موجود نہیںتھا۔ یہاں تک کی سورج کی روشنی بھی کم ہی دیکھنے کو ملتی تھی ۔ٹھنڈ اتنی شدید کہ گرم پانی کا گلاس منُہ تک لیتے لیتے جم جاتا تھا اور ہوا اتنی کم کہ ایک صحت مند انسان کو بھی اکثر سانس لینے میں دشواری ہوتی تھی ،جبکہ زندہ رہنے کے لئے آکسیجن کے سلنڈر استمال کر نے پڑتے تھے ۔ سر تا پائوں مخصوص قسم کے گرم ملبوسات کے استمال کے با وجود ٹھنڈ کی سوئییاں جسم میں چُبھ جاتی تھی اور جسم اور سانس کا رشتہ برقرار رکھنے کے لئے ہر پل انگیٹھی کے ساتھ چپک کے رہنا پڑتا تھا۔ کھانے پینے اور اور دیگر ضروریات کے لئے جمے ہوئے برف کو چولہا جلا کر پگھلانا پڑتا تھا جبکہ پاخانہ جانے کے بعد شریر کو پانی سے نہیں بلکہ مٹی کے تیل یا ڈیزل وغیرہ سے صاف کیا جاتاتھاکیونکہ جسم پر لگی نا پا کی پل بھر میں جم جاتی تھی۔اس طرح ایک محافظ پر ہر روز لاکھوں روپیے کا خرچہ آتا تھا۔وشال جو ایک ہونہار تعلیم یافتہ نوجوان تھا کے ذہن میں اکثر یہ سوال گونجھتا رہتا تھا کہ ترقی اور آپسی مفاہمت کے اس دور میں آخر اس خطرناک بے رحم جگہ ،جہاں ہر پل وحشت اورویرانی باہوں میں باہیں ڈالے اونگھ رہی ہوں ، انساں کے سر پر موت کے بھیانک سائے رقصاں ہوں،کروڑوں روپے کے زیاں کے ساتھ سینکڑوں محافظوں کو کس لئے رکھا گیا ہے ؟ جب کہ دیش واسیوں کو اچھی طبعی ،تعلیمی اور دیگر ضروری سہولیات ابھی بھی میسر نہیں ہیں اور لاکھوں لوگ روٹی کپڑا اور سروں کے اوپر چھتوں کے لئے ترس رہے ہیں ۔۔۔۔۔۔سرحد پر ان کے مد مقابل د دوسر ے د یش ،جس کی مالی حالت اس ملک سے بھی دگر گوں ہے اور عوام غربت ،بھوک اور افلاس کی چکی میں پس رہے ہیں،کے محافظ بھی اسی طرح رقوم کے زیاں کے ساتھ گھٹ گھٹ کے ایک ایک پل کے کاٹ رہے تھے۔بظاہر وہ اپنے اپنے دیش کی محافظت پر وہاں موجود تھے لیکن وشال کو وہاں کھبی دیش کے لئے کوئی خطرہ نظر نہیں آیا تھا ،نہ ہی دونوںا طراف کے محافظوں کے درمیاں کھبی کوئی لڑائی جھگڑا ہوا تھا اورنہ ہی بظاہر کوئی دشمنی نظر آرہی تھی۔ اور تو اور موقعہ ملنے پر دونوںا طراٖ ف کے محافظ آپس میں ہائے ہیلو بھی کرتے تھے اور آنکھوں ہی آنکھوں میں ایک دوسرے سے یہ سوال بھی پوچھ لیتے تھے کہ آخر جان جھوکھم میں ڈال کر موت کی اس خوفناک وادی میں ہم کس مقصدکے لئے بیٹھے ہیں ؟؟؟لیکن اس چُھبتے سوال کا جواب کسی کے پاس نہیں تھا۔

وشال سوچ فکر کے اتھاہ سمندر میں گم دوربین کے سہارے سرحد کی نگرانی میں مصروف تھا کہ آسمان سے اچانک برف کے بڑے بڑے گالے گرنے شروع ہوگئے ۔یہاں برف گرنا اگر چہ کوئی نئی بات نہیں تھی لیکن آج موسم کے تیور کچھ ایسے خوفناک تھے کہ برف باری شروع ہوتے ہی یہاں تعینات جوانوں اور افسروں میں فکر و تشویش پیدا ہو گئی ۔۔۔۔۔۔دیکھتے ہی دیکھتے برف کی شدت میں اضافے کے ساتھ ساتھ تیز ہوائیں چلنے لگیںاور برف ریگستان کی آندھی کی طرح خوفناک انداز میں رقص کرنے لگا ۔موسم کا یہ قہر انگیز روپ دیکھ کر خطرے کو بھامپتے ہوئے آفیسروں نے اپنی ہائی کمان کو مطلع کیا اور ریڈ الرٹ کا اعلان کرتے ہوئے کسی بھی خطرے کا مقابلہ کرنے کے لئے تیار رہنے کی ہدایات دیں ۔تمام جوانوں میں ایسی خلبلی مچ گئی جیسے جنگ کا بگل بج گیا ہو۔ دفعتًاتیز ہوائوں کی رفتار میں اور اضافہ ہوا جس کے ساتھ ہی بنکر اور چوکیاں تہس نہس ہونے لگیں جس سے افسروں اور جوانوں میں خوف ہیبت کی تھر تھری ،کپکپی اور بد حواسی چھا گئی اور وہ بے بسی کی حالت میں جان کی امان پانے کے لئے اوپر والے کو یاد کرتے ہوئے ادھر اُدھر دوڑ نے لگے ۔ تیز ہوائوں نے جلد ہی طوفانی رخ اختیار کر لیا جبکہ دوسری طرف تعینات محافظوں کی چوکیوں میں شور غل بلند ہوگیا اور ان کا ساز و سامان تنکوں کی طرح ہوا میں اڑنے لگا ۔دوسری طرف کا یہ براحال دیکھ کر اور نہ جائے ماندن نہ پائے رفتن والی صورت حال سے پریشان سارے جوان اور آفیسر ایک جگہ جمع ہو کر صلح مشورہ کرنے لگے لیکن انہیں اتنی مہلت نہیں ملی۔۔۔۔۔۔ بیک بار برف کا ایک بہت بڑا تودا طوفانی رفتار سے آیا اور سرحدوں کی تمیز کئے بغیر دونوں طرف کی چوکیوں اور بارکوں کو ملیا میٹ کرکے لے گیا۔

وشال مونگ پھلی کے دانے چباتے ہوئے بہت دیر تک گزرے ہوئے کربناک واقعات کو یاد کرتا رہا ۔۔۔۔۔۔جب جسم میں تھوڑی توانائی پیدا ہوئی تو اٹھ کر دیرے دیرے چند قدم ادھر اُدھر چل کر چاروں اور نظریں دوڑائیں۔کچھ دوری پر اس کو برٖف پر بیٹھے کچھ انسانی ہیولے نظر آئے۔وہ بھاری قدموں سے برف کو چیرتے ہوئے ان کے نزدیک پہنچا تو دیکھا کہ اس کے کچھ ساتھی برف میں پھنسے کراہ رہے تھے ۔اس نے ہمت سے کام لے کر ایک ایک کرکے ان کو نکالا۔ایک دوسرے کو دیکھ کر ان کی جیسے جان میں جان آگئی ۔وہ مونگ پھلی کے دانے چباتے اور بیڑی پیتے ہوئے دم سمبھا لنے لگے۔مخصوص قسم کے گرم ملبوسات زیب تن ہونے کی وجہ سے برف کا پانی ان کے جسموں کو چھو نہیں سکا تھا ورنہ وہ بھی برف کی طرح جم گئے ہوتے۔کچھ دیر دم سمبھا لنے اور صلاح مشورہ کرنے کے بعد وہ اپنے دوسرے ساتھیوں کو تلاشنے نکلے۔ان کی یہ کوشش رنگ لائی ایک ایک کرکے ان کے درجن بھر ساتھی مل گئے جن میں سے کچھ زخمی اور کچھ بے ہوشی کی حالت میں تھے ۔

’’ وہ دیکھو دشمن کے جوان ہمارے علاقے میں گھس آئے ہیں ۔۔۔۔۔۔وہ میجر صاحب کو اٹھا کر لے جا رہے ہیں۔‘‘

ساتھیوں کو تلاش کرتے کرتے وشال کی نظراپنے آفیسر پر پڑی جسے دشمن کے جوان بازئوں سے پکڑ کر لے جا رہے تھے۔

’’ چلوجلدی ۔۔۔۔۔۔ہم ان کے گندے ارادوں کو ہرگز کامیاب نہیں ہونے دینگے۔‘‘

وشال کو جلد ہی اپنا ٖفرض یاد آگیا۔۔۔۔۔۔انسان جب کسی منجھدھار پر ہو تو دونوں کناروں پر نظر رکھنی پڑتی ہے، سو وشال نے بھی فوراً حکمت عملی طئے کرکے کچھ جوانوں کو زخمی اور بے ہوش ساتھیوں کی محافظت پر رکھا اور خود چند جوانوں کے ہمرا ہ با لکل نہتے ہی آفیسر کو دشمن کے چنگل سے بچانے کی مہم پر نکل گیا ۔۔۔۔۔۔کچھ دور جاکر انہونے دیکھا کہ دشمن نے ایک بڑا خیمہ نصب کیا ہے اور ان کے درجنوں جوان جن میں سے کچھ مسلح بھی تھے پریشانی کی حالت میں ا ھر اُدھردوڑ بھاگ کر رہے ہیں۔دشمن کی اس حرکت سے اس کا خون کھول اٹھا اور چہرا غصے سے تمتمانے لگا ۔

’’ تمہاری بھلائی اسی میں ہے کہ میجر صاحب کو چھوڑ دو اور جلدی سے ہمارا علاقہ خالی کرکے جائو۔۔۔۔۔۔‘‘

وشال نے جان کی بازی لگا کر انہیں اونچی آواز میں للکارتے ہوئے کہا۔

’’آپ کے میجر صاحب اندر تمبو میں ہیں۔۔۔۔۔۔‘‘

دشمن کے ایک جوان نے اس کے دھمکی آمیز لہجے کا نوٹس لئے بغیرںنرم لہجے میں کہا۔کچھ لمحے سوچنے کے بعد وہ خیمے کے اندر داخل ہوئے تو ان کا آفیسرکمبل میں لپٹالکڑی کے تختے پر دراز تھا۔ اپنے کچھ جوان بھی اس کے ارد گرد موجود تھے جبکہ دوسری طرف کاآفیسر،جس کے چہرے پر داڑھی تھی ،بھی ایک تختے پر شدید مضروبیت کی حالت میں درد سے کراہ رہا تھا۔وہاں جل رہی کئی انگیٹھیوں سے زندگی کا احساس ہو رہا تھا۔در اصل دوسری طرف کے محافظ ایک چوکی سے وہ خیمہ اور کچھ ساز و سامان نکالنے میں کامیاب ہو گئے تھے۔

’’ سر۔۔۔۔۔۔ابھی ہمارے پانچ جوان لا پتہ ہیں اور دو کی موت ہوچکی ہے ۔‘‘

دوسری طرف کے ایک محافظ نے حواس باختگی کے عالم میں اندر داخل ہو کر پُر نم آنکھوں سے اپنے زخمی آفیسر کو خبر دی ۔
’’ ورنہ یہاں زندہ ہی کون ہے؟‘‘

آفیسر خود سے بڑ بڑایا۔

’’ سر؟‘‘

’’ رسکیو آپریشن جاری رکھو اور لاپتہ جوانوں کو ڈھونڈنے کی پوری کوشش کرو ۔۔۔۔۔۔‘‘

آفیسر نے نخیف سے لہجے میں کہا ۔

’’ یس سر۔‘‘

’’سر ہمارے کیول دو جوان لا پتہ ہیں،باقی سب مل گئے۔‘‘

وشال کے ایک ساتھی نے بھی اپنے آفیسر کر بتا یا۔

’’ سر۔۔۔۔۔۔یہ لوگ ہمارے علاقے میں گھس آئے ہیں‘‘۔

وشال نے آفیسرکو خبر دار کرنے کے غرض سے کہا لیکن آفیسر جو اسوقت نیم بے ہوشی کی حالت میں تھا کوئی جواب نہیں دے سکا۔

لیکن دوسرے طرف کے ایک محافظ نے غصے بھرے لہجے میں کہا۔

’’ یہ تمہارا نہیں ہماراعلاقہ ہے‘‘۔

’’یہ جھوٹ ہے،آپ لوگ ہمیں اسطرح دھوکہ نہیں دے سکتے۔‘‘

وشال نے ترکی بہ ترکی جواب دیا ۔ دونوں طرف کے محافظوں میں تو تو میں میں شروع ہوگئی،حالانکہ اب یہ ثابت کرنا کہ کون کس کا علاقہ ہے پانی پر پانی تحریر کرنے کے مترادف تھا کیوں کہ اب یہاںکوئی نشان نہیں بچا تھا۔۔۔۔۔۔نہ کوئی کھمبا۔۔۔۔۔۔نہ کوئی جھنڈا۔۔۔۔۔۔نہ کوئی لکیر۔۔۔۔۔۔چاروں اور برف کے اونچے اونچے خوفناک ٹیلے نظر آرہے تھے جو چیخ چیخ کر بلا شرکت غیرے اپنی بادشاہت کا اعلان کر رہے تھے۔جب بات بڑھنے لگی اور محافظ اپنے اپنے دیش کی حفاطت کے لئے مرنے مارنے پر اتر آئے تو مضروب داڑھی والے آفیسر ،جسے سانس لینے میں سخت تقلیف ہو رہی تھی نے نخیف سے لہجے میں اپنے جوانوں سے مخاطب ہو کر کہا۔

’’یہ ہمارا علاقہ نہیں ہے‘‘۔

آفیسر کی بات سن کر اس کے ماتحت جوان حقا بقا ہو کر رہ گئے۔

’’ ساتھیو۔۔۔۔۔۔ مرتے وقت کوئی جھوٹ نہیں بولتا۔۔۔۔۔۔میں سچ کہتا ہوں، یہ سب دھوکہ ہے فریب ہے ۔۔۔۔۔۔یہ محض جھوٹی انا کی تسکین کا مسلہ ہے ۔۔۔۔۔۔ ورنہ یہ ٹھنڈاجہنم کسی انسان کا علاقہ نہیں ہو سکتا۔۔۔۔۔۔کبھی نہیں۔۔۔۔۔دس از نو۔۔۔۔نو مینز لی ۔۔۔۔لینڈ۔

٭٭٭

رابطہ؛ اجس بانڈی پورہ (193502 ) کشمیر

ای میل ؛tariqs709@gmail.com

About aseem khazi khazi

Check Also

Naat by Riyaz Ahmed khumar

187 comments

  1. Hello, this weekend is nice designed for me, as this occasion i am
    reading this fantastic informative piece of writing
    here at my home.

  2. I am sure this article has touched all the internet visitors, its really really good article on building up new blog.

  3. Hello there! Quick question that’s totally off topic. Do you
    know how to make your site mobile friendly? My weblog looks weird when viewing from my iphone.
    I’m trying to find a theme or plugin that might be able to correct this problem.
    If you have any recommendations, please share.
    Appreciate it!

  4. Excellent beat ! I would like to apprentice whilst you amend your
    website, how could i subscribe for a weblog website?
    The account helped me a appropriate deal. I had been a little bit familiar of this your broadcast provided
    brilliant clear concept

  5. Greetings from Colorado! I’m bored to death at work so I decided to check out your site on my iphone during lunch break.
    I enjoy the knowledge you present here and
    can’t wait to take a look when I get home. I’m surprised at how fast your blog
    loaded on my cell phone .. I’m not even using WIFI, just 3G ..
    Anyhow, great blog!

  6. I wish to show my appreciation for your kind-heartedness in support of individuals who really need assistance with your field. Your real commitment to getting the solution along was particularly interesting and has frequently empowered men and women like me to realize their desired goals. Your personal warm and friendly information entails this much a person like me and further more to my office colleagues. Thanks a lot; from each one of us.

  7. Hiya, I am really glad I’ve found this info. Today bloggers publish only about gossip and internet stuff and this is actually irritating. A good blog with interesting content, this is what I need. Thanks for making this site, and I will be visiting again. Do you do newsletters by email?

  8. I’m gone to inform my little brother, that he should also pay a visit
    this webpage on regular basis to take updated from most recent information.

  9. Thanks for any other informative blog. Where else could I get that kind of information written in such an ideal approach? I have a undertaking that I am simply now working on, and I have been at the glance out for such information.

  10. Раздел с VIP анкетами для искушенных ДОНов, где собраны самые лучшие девушки.ВИП путаны и индивидуалки действительно шикарные девушки. С ними не сравнятся обычные дешевые шлюхи, и это особо ценится среди достойных внимания мужчин.С такими путанами можно не только провести ночь, но и пригласить их в ресторан или на званый ужин к серьезным людям. Они знают все об услугах эскорта и предоставляют их на самом высоком уровне.Многочисленные отзывы о проститутках и индивидуалках элит класса, весьма красноречиво свидетельствуют о том, что секс с ними – это не только приятно проведенное время, это изумительное зрелище, которое приведет в восторг любого, даже самого искушенного, любовника.На нашем сайте вы можете в любое время просматривать альбомы фотографий и анкеты

  11. Howdy would you mind letting me know which hosting company you’re working with?
    I’ve loaded your blog in 3 completely different internet browsers and I must say this blog loads a lot faster then most.
    Can you recommend a good web hosting provider
    at a reasonable price? Thanks, I appreciate it!

  12. I wanted to thank you for this fantastic read!!
    I certainly enjoyed every bit of it. I have you book marked to check
    out new things you post…

  13. We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
    Your website provided us with valuable information to work on. You’ve
    done an impressive job and our whole community will be grateful to you.

  14. This article will assist the internet visitors for building up new
    weblog or even a weblog from start to end.

  15. Wow, that’s what I was looking for, what a data! present here at this blog, thanks
    admin of this website.

  16. Levitra Spezzare Cialis Where To Buy Tadalafil Online Prezzi Cialis Viagra Levitra Zithromax And Copd

  17. After exploring a handful of the blog articles on your blog, I
    really like your way of writing a blog. I book marked it to my bookmark site list
    and will be checking back in the near future. Please check
    out my website as well and tell me what you think.

  18. Love the site– extremely user pleasant and lots to see!

    http://fr.musclemass.space/

  19. Cephalexin Alcohol cialis from canada Amoxil Suspension Cheap Cialis 40 Mg

  20. I’m amazed, I have to admit. Seldom do I come across a blog
    that’s both educative and interesting, and let me tell you, you have hit the nail on the head.
    The problem is an issue that not enough men and women are speaking intelligently about.

    Now i’m very happy I found this during my hunt for something concerning this.

  21. Priligy Alternatives Buy Cefixime Online Indian Pharmacy cialis cheapest online prices Propecia Low Testosterone Causes Sildenafil 150 Mg Sublingual Propecia Finasteride Msd

  22. Howdy, I do believe your site may be having browser compatibility problems.
    When I take a look at your blog in Safari, it looks fine however when opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues.
    I simply wanted to provide you with a quick heads up!

    Aside from that, excellent blog!

  23. I have recently started a website, the info you offer on this website has helped me tremendously. Thank you for all of your time & work.

  24. Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it’s
    truly informative. I am gonna watch out for brussels.
    I will appreciate if you continue this in future.
    A lot of people will be benefited from your writing.
    Cheers!

  25. thank a lot for your website it assists a whole lot.

    http://erectionpills.space/

  26. Thank you for the good writeup. It actually used to be a enjoyment account it.
    Glance advanced to more delivered agreeable from you! By the way, how can we
    keep in touch?

  27. testosteron bepaling

    Really needed to point out I’m just grateful that i stumbled in your web site.

  28. http://es.testosteron.space/nivel-testosterona/

    Sustain the incredible work !! Lovin’ it!

  29. http://bloggg.org/como-agarrar-masa-muscular/

    You’re a really valuable web site; could not make it without ya!

  30. le péni

    Great looking internet site. Assume you did a whole lot of your very own html coding.

  31. http://de.detoxyn.org/organischer-schwefel-entgiftung/

    I love this website – its so usefull and helpfull.

  32. Nice Web site, Maintain the good work. Thank you. http://baraita.net/penis-enlargement-methods/

  33. Neat Web site, Keep up the good job. Thank you! http://laboratoriogiganti.it/melatolin-plus/

  34. You’ve fantastic stuff listed here. http://depresszio.eu/melatolin-plus/

  35. Thanks with regard to giving these types of great written content.
    http://baraita.net/nutrigo-lab-mass/

  36. Very revealing, looking onward to coming back again. http://machinalansu.pl/ziola-na-wypadanie-wlosow/

  37. Extremely individual friendly website. Great info readily available on couple of clicks. http://baraita.net/how-to-lose-weight-fast-tips-and-tricks/

  38. I enjoy this website – its so usefull and helpfull. http://machinalansu.pl/ziola-na-wypadanie-wlosow/

  39. Great blog here! Also your website loads up very fast! What host are you using?
    Can I get your affiliate link to your host? I wish my
    website loaded up as quickly as yours lol

  40. You’re an extremely beneficial web site; could not make it without ya! http://baraita.net/drugs-for-the-treatment-of-alopecia-areata/

  41. Just simply wanted to say I am just pleased that i stumbled upon your web page! http://suplementaciones.com/piperinox/

  42. Surprisingly user friendly website. Enormous details readily available on few gos to. http://machinalansu.pl/profolan/

  43. Wow cuz this is hellishly noble being done! Congrats and keep it up. http://inthewoodonline.com/overgang-gewichtstoename/

  44. Perpetuate the excellent burden !! Lovin’ it! prix member xxl

  45. I’ve been exploring for a bit for any high-quality articles or weblog posts in this sort of area . Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this site. Reading this info So i am satisfied to convey that I’ve an incredibly just right uncanny feeling I came upon just what I needed. I most indisputably will make sure to don’t disregard this site and provides it a look regularly.

  46. Thanks jolly useful. Wishes portion locale with my friends. http://de.detoxyn.org/alkohol-entgiftung-stationar/

  47. Can I just say what a reduction to seek out someone who truly knows what theyre talking about on the internet. You positively know learn how to deliver a problem to light and make it important. More individuals must read this and perceive this facet of the story. I cant imagine youre not more in style since you undoubtedly have the gift.

  48. Astonishingly user agreeable website. Abundant knowledge offered on insufficient clicks. dianabol testosteron kuur

  49. Really desired to quote I’m valid delirious I stumbled in your web paginate! http://nnet.it/esercizi-per-allungare-muscoli-della-schiena/

  50. You’re a really useful internet plat; could not make it without ya! cuento de cuidar la naturaleza para niños

  51. How are you, definitely cure together webpage you’ve got at this time there. xtrasize avis

  52. Passion the website– completely buyer friendly and great deals to see! http://bloggg.org/masa-muscular-recuperacion/

  53. Hey there, awe-inspiring website you have got make up for at the moment. http://it.t-booster2020.com/testosterone-gel-prezzo/

  54. Quite enchanting….looking frontward to returning. http://it.t-booster.org/punture-di-testosterone-cosa-servono/

  55. I love this website – its so usefull and helpfull. come fare un pennello photoshop

  56. Merely wanted to point doused I am only just favoured that i came in your website. http://nl.t-booster2020.com/golden-naturals-testosteron/

  57. Keep going the super function and bringing in the press! beste testosteron kur

  58. Awesome this is a believable online site. testosterone dieta

  59. Great snare website! It looks very professional! Care for up the data d fabric area! testosteron waarde meten

  60. Delight the website– undeniably individual gregarious and stupendous deals to over! comment elargir son sexe

  61. Hi, unusually elevated website you’ve gotten here. come eliminare le tossine dai muscoli

  62. Incredibly purchaser demonstrative plot. Titanic info unhesitatingly available on several of clicks on. http://ko21.fr/methode-pour-agrandir-le-penis/

  63. You bring into the world got lot the with greatest satisfaction cobweb pages. centri di disintossicazione in sardegna

  64. Passion the website– surely alcohol pleasant and stupendous deals to over! crema per disfunzione erettile

  65. I’m not that much of a online reader to be honest but your blogs really nice, keep it
    up! I’ll go ahead and bookmark your site to
    come back later. Cheers

  66. Extremely instructive look forwards to visiting again. http://nnet.it/il-pisello-piu-bello-del-mondo/

  67. You from the most outstanding web sites. http://newtargetgroup.it/pompa-a-vuoto-pene/

  68. I satisfaction in the content on your area. Thanks a lot. http://fr.t-booster2020.com/dosage-testosterone-femme/

  69. I appreciate reading inclusive of your install. Glory! http://nl.global-box.net/jacob-hooy-detox-thee/

  70. You’ve got wonderful phobia on this web-site. entgiftung plan 1 woche

  71. You’re an to the nth degree useful website; couldn’t scrape by it without ya! http://portassicurazioni.it/come-si-puo-stimolare-la-crescita-dei-capelli/

  72. Colossal internet neighbourhood! It looks damned credible! Sustain the considerate mix! http://portassicurazioni.it/come-si-fa-un-pesce-in-mano/

  73. You bring into the world got among the unsurpassed internet websites. extension capelli veri milano

  74. Enormous internet plot you’ve gotten here. esercizi per aumentare il testosterone

  75. This really answered my problem, thank you!

  76. Great looking web instal. Into you did a renowned deal of your very own coding. http://juventusdomo.it/la-corsa-fa-ingrossare-le-gambe/

  77. Diverse thanks, this website is really pragmatic. antiinfiammatorio per muscoli

  78. Bare revealing, look forward to visiting again.

  79. I venerate this situate – its so usefull and helpfull. do over the counter male enhancement drugs work

  80. With havin so much written content do you ever run into any problems of plagorism or copyright infringement? My blog has a lot of exclusive content I’ve either written myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the internet without my permission. Do you know any techniques to help stop content from being ripped off? I’d truly appreciate it.

  81. you are in reality a good webmaster. The web site loading velocity is amazing. It seems that you’re doing any distinctive trick. Moreover, The contents are masterpiece. you’ve performed a magnificent job on this matter!

  82. Hello! Do you know if they make any plugins to assist with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains. If you know of any please share. Cheers!

  83. I like what you guys are up also. Such smart work and reporting! Keep up the superb works guys I¦ve incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my website 🙂

  84. I just could not go away your web site before suggesting that I extremely loved the standard info an individual supply on your visitors? Is going to be again regularly in order to check up on new posts.

  85. Some times its a pain in the ass to read what blog owners wrote but this site is very user genial! .

  86. I have been reading out many of your posts and i can state pretty clever stuff. I will definitely bookmark your site.

  87. Way cool, some valid points! I appreciate you making this article available, the rest of the site is also high quality. Have a fun.

  88. Good write-up, I am normal visitor of one¦s website, maintain up the excellent operate, and It is going to be a regular visitor for a long time.

  89. There may be noticeably a bundle to learn about this. I assume you made sure nice factors in features also.

  90. Pretty! This was a really wonderful post. Thank you for your provided information.

  91. I have been examinating out many of your articles and i must say pretty good stuff. I will definitely bookmark your blog.

  92. I’d always want to be update on new content on this internet site, saved to favorites! .

  93. Hello, Neat post. There is an issue together with your web site in internet explorer, may test this… IE still is the marketplace leader and a good portion of folks will omit your magnificent writing because of this problem.

  94. Hello.This article was extremely motivating, particularly because I was looking for thoughts on this subject last Saturday.

  95. Hi, Neat post. There is an issue along with your site in web explorer, would check this… IE still is the market chief and a good part of other folks will omit your magnificent writing due to this problem.

  96. Thanks for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do a little research on this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more from this post. I’m very glad to see such fantastic info being shared freely out there.

  97. I regard something truly special in this internet site.

  98. Very interesting subject, regards for posting. “The height of cleverness is to be able to conceal it.” by Francois de La Rochefoucauld.

  99. I precisely wished to say thanks yet again. I am not sure what I would have achieved without the actual thoughts revealed by you relating to that field. This has been the troublesome scenario in my position, nevertheless understanding this specialized form you managed that took me to weep for fulfillment. I’m happy for the information as well as sincerely hope you really know what a powerful job you are doing educating people with the aid of your webblog. More than likely you have never encountered all of us.

  100. I cling on to listening to the news update talk about getting free online grant applications so I have been looking around for the best site to get one. Could you advise me please, where could i find some?

  101. Thanks in support of sharing such a fastidious opinion, post is pleasant, thats why i have read it completely

  102. I have got to say that I’m amazed at the general quality of your articles and web site design. It’s really hard to get a blog which is instructive and interesting at the same time just like yours. You have a particular method of always hitting the nail on the head and in rather imaginative ways. Fantastic website!

  103. I’ll immediately grab your rss feed as it seems you do not yet have any newsletter or email subscription alternative available. Or is there any one that I haven’t seen? If you have, do let me know to make sure that I can join your fantastic web site.

  104. Your ideas as expressed about this matter are quite constructive and have aided to throw more illumination on the whole matter. Bookmarked. Many thanks again for sharing.

  105. Your web site provides very good educational solutions which have to date made it easier for me in far better understanding this issue and other relevant ones. You sure do deserve a huge thumbs up.

  106. quick kiss [url=https://amstyles.com/#]generic ventolin[/url]
    away anxiety deliberately bet generic ventolin equally committee generic ventolin real photo https://amstyles.com/

  107. Thanks for the auspicious writeup. It in reality was a amusement account it.
    Look advanced to more introduced agreeable from you!
    By the way, how can we keep in touch?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *